Diabetes

שונות נרחבת במדדי ערך גליקמי (Am J Clin Nutr)

במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition מדווחים חוקרים כי מדדי אינדקס גליקמי משתנים באופן משמעותי בין נבדקים ובקרב נבדקים. לדבריהם, הם הופתעו לגלות כי גם בקרב אנשים בריאים, האיזון הגליקמי בטווח הארוך והתגובה לאינסולין היו מנבאים משמעותיים לשונות במדדי אינדקס גליקמי.

מדגם המחקר כלל 63 משתתפים בריאים. האינדקס הגליקמי הממוצע של לחם לבן עמד על 62.4, אך זוהתה וריאביליות ניכרת במדדי אינדקס גליקמי עם חישוב CV (Coefficient of Variation) לאורך שישה מפגשים של כ-20% ו-CV בקרב נבדקים של 25% (טווח 2-77%).

גיל, מדד מסת גוף, רמות טריגליצרידים ו-CRP וכן יחס Total Cholesterol:HDL סיפק הסבר ל-5-11% מהשונות הנ”ל; בעוד שמדד אינסולין וריכוז המוגלובין מסוכרר סיפקו הסבר ל-15% ו-16%, בהתאמה, מהשונות באינדקס הגליקמי של לחם לבן.

גם תחת תנאים מבוקרים מאוד ולאחר תקנון לערפלנים מתודולוגיים ומשתנים ביולוגיים העשויים להשפיע על חישוב האינדקס הגליקמי, טווח ערכי אינדקס גליקמי של לחם לבן במחקר היה גדול מאוד ויסווג כערך נמוך ב-22 נבדקים (אינדקס גליקמי של 35-55), בינוני ב-23 נבדקים (57-67) וגבוה ב-18 נבדקים (70-103).

ממצאי המחקר מעידים כי אינדקס גליקמי אינו כלי שימושי לסיווג מוצרי מזון או להנחיית הרגלי תזונה ברמת הפרט.

Am J Clin Nutr 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה