Diabetes

האם הבדלים גנטיים עומדים בבסיס שיעורי התמותה הקרדיווסקולארית עם איזון גליקמי אינטנסיבי במחקר ACCORD? (מתוך Diabetes Care)

שינויים גנטיים בשני אזורי דנ”א שלא נקשרו בעבר עם מחלת לב כלילית עשויים להסביר את העליה הפרדוקסאלית בשיעורי תמותה קרדיווסקולארית שתועדה בקבוצת הטיפול האינטנסיבי לאיזון רמות הסוכר בדם במחקר ACCORD (Action to Control Cardiovascular Risk in Diabetes), כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Diabetes Care.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לזהות גורמים גנטיים המשפיעים על הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית בחולים עם סוכרת מסוג 2 שלקחו חלק בטיפול אינטנסיבי לאיזון רמות הסוכר בדם במחקר ACCORD.

החוקרים ניתחו 6.8 מיליון שינויים גנטיים נפוצים להערכת הקשר עם תמותה עקב מחלות לב וכלי דם בקרב 2,667 חולים לבנים שלקחו חלק בקבוצת האיזון האינטנסיבי במחקר ACCORD. אתרים משמעותיים נבחנו בכלל מדגם המשתתפים הלבנים במחקר (5,360 חולים) להערכת ההשפעה על התגובה הקרדיווסקולארית לטיפול לאיזון גליקמי, ובמדגם Joslin Clinic Cohort (422 חולים) להערכת האינטראקציה של איזון גליקמי ארוך-טווח עם תמותה קרדיווסקולארית.

שני אתרים, הממוקמים על 10q26 ו-5q13 זוהו כגורמים בעלי השפעה משמעותית על התמותה הקרדיווסקולארית בקבוצת הטיפול האינטנסיבי במחקר ACCORD. מדד GRS (Genetic Risk Score) המוגדר על-בסיס שני הוריאנטים זוהה כגורם משמעותי הקשור בתגובת תמותה קרדיווסקולארית לקבוצת הטיפול בכלל המשתתפים הלבנים במחקר ACCORD. במשתתפים עם GRS אפסי תועדה ירידה של פי ארבע בתמותה קרדיווסקולארית בתגובה לטיפול אינטנסיבי (יחס סיכון של 0.24), באלו עם מדד GRS של 1 לא תועדו הבדלים (יחס סיכון של 0.92), ובאלו עם מדד של 2 ומעלה תועדה עליה של פי שלוש (יחס סיכון של 3.08). ההשפעה של GRS על הקשר בין איזון גליקמי ובין תמותה קרדיווסקולארית אושר במדגם Joslin (p=0.029).

החוקרים מסכמים וכותבים כי שני וריאנטים גנטיים ניבאו את ההשפעות הקרדיווסקולאריות של איזון גליקמי אינטנסיבי במחקר ACCORD. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם ממצאים אלו עשויים להוביל לפיתוח גישות חדשות למניעת סיבוכים קרדיווסקולאריים בחולי סוכרת.

Diabetes Care. Published online August 16, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה