Diabetes

מדבקת Buprenorphine עשויה להקל על כאב נוירופתי (Diabetes Care)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מבטיחות לטיפול במדבקת Buprenorphine (בוטרנס) להקלה על כאב נוירופתי בחולי סוכרת הסובלים את הטיפול.

מטרת המחקר הייתה לבחון את היעילות והבטיחות של מדבקת Buprenorphine בטיפול בחולים עם כאב נוירופתי על-רקע סוכרת. מדובר במחקר רב-מרכזי, אקראי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, שכלל חולים עם סוכרת מסוג 1 או מסוג 2 עם איזון גליקמי יציב, שסבלו מכאב בדרגה בינונית-עד-חמורה על רקע נוירופתיה סוכרתית במשך לפחות שישה חודשים תחת טיפול קונבנציונאלי מקסימאלי. החולים חולקו באקראי לטיפול ב- Buprenorphine (5 מק”ג לשעה) או פלסבו. המינון הותאם עד למינון מקסימאלי של 40 מק”ג/שעה. פראצטמול היה זמין כטיפול הצלה להקלה בכאבים. חומרת הכאבים ותסמינים אחרים של נוירופתיה היקפית נבחנו כל יום ביומן מטופלים ובעת הביקורים במרפאה.

מדגם המחקר כלל 138 חולים, כאשר 93 חולים לטיפול במדבקת Buprenorphine או פלסבו. שיעור גבוה של חולים לא השלים את המחקר (37 מבין 93 חולים בקבוצת ההתערבות ו-24 מבין 93 חולים בקבוצת הפלסבו). הסיבה העיקרי לפרישה מוקדמת מהמחקר בקבוצת ההתערבות כללה אירועים חריגים בעיקר בשל בחילות/הקאות לא-מטופלות.

באוכלוסיית המחקר לפי-פרוטוקול נמצא כי 86.3% מהמטופלים במדבקת Buprenorphine דיווחו על ירידה של 30% בכאב הממוצע לאחר 12 שבועות, בהשוואה ל-56.6% מהמטופלים בקבוצת הפלסבו. עוד זוהתה מגמה לא-מובהקת סטטיסטית לטובת Buprenorphine בניתוח לפי כוונה לטפל באותה נקודת זמן (51.7% לעומת 41.3%).

החוקרים מסכמים כי במידה ומדבקת Buprenorphine נסבלת היטב, אזי מדובר בטיפול יעיל להקלה על נוירופתיה סוכרתית על-רקע סוכרת והינה אפשרות נוספת לטיפול במצבים אלו. יש להקפיד על טיפול מוקדם בבחילות ועצירות, תופעות העשויות להופיע בעקבות הטיפול התרופתי.

Diabetes Care. Published online June 16, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה