Diabetes

האם סוכרת הינה התוויה לטיפול בחסמי ציר רנין-אנגיוטנסין בחולים עם יתר לחץ דם? (BMJ)

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על ממצאי מטה-אנליזה וסקירה שיטתית, מהם עולה כי סוכרת אינה התוויה לטיפול בתרופות ממשפחת מעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין בחולים עם יתר לחץ דם, ללא מחלת כליות.

מטרת המחקר הייתה לבחון את התוצאות של טיפול במעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין, בהשוואה לתרופות אחרות לאיזון יתר לחץ דם, בחולי סוכרת.

החוקרים השלימו מטה-אנליזה לאחר חיפוש במאגרי PubMed, Embase ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials Databse לזיהוי מחקרים אקראיים להערכת מעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין, בהשוואה לתרופות אחרות לאיזון יתר לחץ דם, בחולים עם סוכרת. התוצאים כללו תמותה, תמותה קרדיווסקולארית, אוטם שריר הלב, אנגינה, אירועים מוחיים, אי-ספיקת לב, רה-וסקולריזציה ומחלת כליות סופנית.

החיפוש העלה 19 מחקרים אקראיים ומבוקרים, שכללו כ-25,000 משתתפים עם סוכרת, עם מעקב כולל של כ-95,000 שנות-אדם. בהשוואה לתרופות אחרות לאיזון יתר לחץ דם, הטיפול במעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין לווה בסיכון דומה לתמותה (סיכון יחסי של 0.99), תמותה קרדיווסקולארית (1.02), אוטם שריר הלב (0.87), אנגינה פקטוריס (0.80), אירוע מוחי (1.04), אי-ספיקת לב (0.90) ורה-וסקולריזציה (0.97). לא תועדו הבדלים בשיעורי מחלת כליות סופנית (0.99).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי בחולי סוכרת, אין יתרון למעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין על-פני תרופות אחרות לאיזון יתר לחץ דם, דוגמת תיאזידים, חסמי תעלות סידן וחסמי ביתא, בהפחתת הסיכון לתוצאים קרדיווסקולאריים וכלייתיים קשים. ממצאי המחקר תומכין בהמלצות בהנחיות ה-European Society of Cardiology/European Society of Hypertension ומהדורה שמינית של המלצות ה-National Committee on Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure לשימוש גם בתרופות אחרות לאיזון יתר לחץ דם בחולים עם סוכרת, אך ללא מחלת כליות.

BMJ. Published online February 11, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה