Diabetes

סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2 בנשים עם הפרעות שינה (Diabetologia)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetologia עולה כי בקרב נשים עם הפרעות שינה קיים סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2, שנע בין עליה של 47% בסיכון באלו עם הפרעת שינה אחת ועד עליה של פי ארבע בסיכון באלו עם ארבע הפרעות שינה משולבות.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות כ-133,000 נשים ללא-סוכרת, מחלות לב וכלי דם או ממאירות בתחילת המחקר, שלקחו חלק במחקר NHS (Nurses’ Health Study) ו-NHSII.

החוקרים בחנו אילו נשים פיתחו סוכרת מסוג 2 במהלך עשר שנים ומצאו 6,407 מקרים. לאחר תקנון לאורחות חיים, בהשוואת נשים עם ובלי קשיי שינה, יחס הסיכון המתוקן לסוכרת מסוג 2 עמד על 1.45. יחס זה השתנה ל-1.22 לאחר תקנון נוסף ליתר לחץ דם, דיכאון ומדד מסת גוף.

בנשים שסבלו משתי הפרעות שינה תועדה עליה של כמעט כפליים בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, באלו עם שלוש הפרעות שינה נרשמה עליה של כפי שלוש בסיכון ובאלו עם ארבע הפרעות שינה נרשמה עליה של פי ארבע בסיכוי להתפתחות סוכרת מסוג 2 (יחס סיכון של 4.17).

מאחר והמדגמים כללו אחיות, החוקרים יכלו לבחון את ההשפעות של עבודה במשמרות על הרגלי השינה ועל הסיכון לסוכרת מסוג 2. הם זיהו אינטראקציה משמעותית בין קשיי שינה ועבודה במשמרות מתחלפות והסיכון לסוכרת מסוג 2.

יחסי הסיכון המתוקן לעבודה במשמרות בלבד, קשיי שינה בלבד, ובנוכחות שני המצבים, עמדו על 1.27, 1.40 ו-2.30, בהתאמה, בהשוואה לנשים ללא הפרעות שינה.

החוקרים מאמינים כי לתוצאות המחקר השלכות רבות לרופאים ולאור הממצאים יש להגדיל את הדגש בנושא דיונים עם המטופלים באשר להרגלי השינה, במטרה לסייע בזיהוי אלו הצפויים לתועלת הרבה ביותר מתכניות מניעת סוכרת.

Diabetologia. Published online January 28, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה