Diabetes

חמצן היפרברי אינו מסייע בטיפול בכיב רגל סוכרתית כרוני (Diabetes Care)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care במהלך חודש ינואר מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי טיפול בחמצן היפרברי אין ערך מוסף לטיפול מקיף בפצע בהפחתת הצורך בקטיעת גפה ואינו מזרז החלמת פצע בחולים עם כיב רגל סוכרתית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חמצן היפרברי משמש לטיפול בכיבים כרוניים ברגליים בחולי סוכרת, אם כי אין עדויות רבות בנושא. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היעילות של טיפול זה בהפחתת הצורך בקטיעה מג’ורית ושיפור החלמת פצע בחולי סוכרת.

מדגם המחקר כלל חולים עם סוכרת ופצעים ברגליים במשך לפחות ארבעה שבועות. בנוסף לטיפול מקיף בפצע, המשתתפים חולקו באקראי לטיפול חמצן היפרברי במשך 90 דקות לאורך שלושים ימים, או טיפול דמה. החולים, הרופאים והחוקרים לא היו מודעים לקבוצת הטיפול. לאחר 12 שבועות מההקצאה האקראית, התוצא העיקרי היה אי-עמידה בקריטריונים לקטיעה, כפי שנקבע ע”י מנתח כלי דם. תוצאים משניים כללו מדדי ריפוי פצע.

החוקרים בחנו התאמה למחקר של 157 חולים, כאשר 107 חולקו באקראי ו-103 חולים היו זמינים להערכה בתום המחקר. 13 מבין 54 חולים בקבוצת הפלסבו ו-11 מבין 49 חולים בקבוצת הטיפול בחמצן היפרברי ענו על הקריטריונים לקטיעה מג’ורית (יחס סיכויים של 0.91, P=0.846). החלמה תועדה ב-12 חולים (22%) בקבוצת הפלסבו ו-10 חולים (20%) בקבוצת ההתערבות. כל המדדים האחרים לריפוי פצע לא היו שונים משמעותית בין הקבוצות.

Diabetes Care. Published online January 6, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה