Diabetes

אלגוריתם חדש מסייע בהתאמה אישית של יעד HbA1c בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes Care)

אלגוריתם מבוסס-מחשב על-בסיס סקרים בקרב מובילי דעה בתחום הסוכרת עשוי לסייע ככלי קבלת החלטות להגדרת היעד המתאים של ריכוז המוגלובין מסוכרר (HbA1c) בחולים עם סוכרת מסוג 2, כך עולה מתוצאות מחקר חדש בראשות ד”ר אביבית כהן מהאוניברסיטה העברית בירושלים, שפורסמו בכתב העת Diabetes Care.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תצפיות במהלך השנים האחרונות הדגימו את הצורך בהתאמת היעדים הגליקמיים על-בסיס מדדים הנוגעים למאפיינים הפרטניים של המטופל ומחלות רקע. עם זאת, המשקל והחשיבות שניתנו לכל מדד שונים מאוד בתלות בניסיון של המטפל, המאפיינים של המטופל והנסיבות הקליניות הספציפיות.

במטרה לקבוע אם קיים קונצנזוס ברמה גלובאלית בנוגע לזיהוי מדדים אלו וחשיבותם היחסית וערכו סקר בקרב 244 מומחי סוכרת מובילי דעה ברחבי העולם. בתחילה, הרופאים התבקשו לדרג את הגורמים שלקחו בחשבון כאשר קבעו את היעד הגליקמי ש להמטופלים לפי החשיבות היחסית. בהמשך, הוצגו שישה תיאורי מקרה והמומחים התבקשו להציע יעד גליקמי הולם. תוצאות הסקר שימשו ליצירת אלגוריתם על-פיו מעריכים את היעד הגליקמי על-בסיס המדדים הפרטניים. שלושה מקרים קליניים נוספים הוצגו לסדרה חדשה של מומחים לתיקוף האלגוריתם.

151 מומחים השיבו לסקר. מדדי תוחלת חיים וסיכון להיפוגליקמיה עקב הטיפול זוהו כמדדים החשובים ביותר. משאבים ומשך סוכרת דורגו במקום הנמוך ביותר. על-בסיס התוצאות של הסקר הוכן האלגוריתם שתוקף על-ידי הצגת שלושה מקרים חדשים ל-57 מומחי סוכרת מובילים שהציעו יעדים גליקמיים דומים לאלו שהוגדרו עפ”י האלגוריתם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי האלגוריתם שפותח על-סמך תוצאות הסקר מהווה כלי נוסף בתהליכי קבלת החלטות לרופאים השוקלים יעד גליקמי לחולי סוכרת.

Diabetes Care. Published online October 30, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה