Diabetes

הטיפול ב- Exenatide (בידוריין) משיג תוך זמן קצר ירידה בעלת משמעות קלינית של רמות סוכר ומשקל גוף בחולי סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס ה-ADA)

במהלך הכנס השנתי האחרון של ADA (American Diabetes Association) הוצגו שני מחקרים בנוגע לטיפול חד-שבועי ב-Exenatide (,בידוריין, אסטרה-זנקה), מהם עולה כי הטיפול מביא לשיפור מוקדם ובעל משמעות קלינית באיזון רמות הסוכר בדם, משקל הגוף ולחץ הדם.

המחקר הראשון הינו ניתוח פוסט-הוק להערכת הקשר בין ריכוז Exenatide ובין ריכוז הסוכר בדם בצום, ריכוז המוגלובין מסוכרר, משקל הגוף ובחילות במהלך 24 שבועות בחולים עם סוכרת מסוג 2, על-בסיס נתוני מחקר DURATION-5. תוצאי הסיום נבחנו בחולים תחת טיפול חד-שבועי ב-Exenatide בניתוח לפי כוונה לטפל (129 חולים); ריכוזי Exenatide בדם היו זמינים עבור 72 חולים.

מהנתונים עולה כי בתחילת המחקר, באוכלוסיות החולים ע”פ ניתוח הנתונים לפי הכוונה לטפל, ריכוז הסוכר בדם בצום עמד על 173 מ”ג לד”ל, ריכוז המוגלובין מסוכרר עמד על 8.5% ומשקל הגוף עמד על 97 ק”ג. בתת הקבוצה של החולים עם נתונים זמינים אודות ריכוז Exenatide בדם, מדדים אלו עמדו על 173 מ”ג לד”ל, 8.4% ו-98 ק”ג.

ריכוז Exenatide עלה בהדרגה עד שהגיע למצב יציב לאחר כשמונה שבועות. עד לשבוע הרביעי לטיפול זוהתה כבר ירידה משמעותית של 32.4 מ”ג לד”ל בריכוז סוכר בדם בצום, ירידה שעמדה על 94% מסך הירידה בריכוז הסוכר בדם בצום שתועד לאחר 24 שבועות. ירידה של 0.6% בריכוז המוגלובין מסוכרר תועדה כבר לאחר ארבעה שבועות לפני התייצבות (ריכוז המוגלובין מסוכרר לאחר 24 שבועות ירד ב-1.6%). גם הירידה במשקל תועדה כבר לאחר ארבעה שבועות (0.7 ק”ג) עם המשך ירידה ליניארי (לאחר 24 שבועות נרשמה ירידה של 2.3 ק”ג).

בחילות ו/או הקאות תועדו ב-5 מבין 72 חולים (אוכלוסיית החולים עם נתונים זמינים אודות ריכוז Exenatide בדם); התופעה הופיעה לפני הגעה למצב יציב (ריכוז Exenatide נמוך מ-250 פיקוגרם למ”ל) ב-4 מבין 5 חולים. הריכוז הממוצע שלExenatide היה דומה בחולים עם ובלי בחילות/הקאות (308 לעומת 293 פיקוגרם למ”ל).

בסיכום המחקר קבעו החוקרים כי טיפול חד-שבועי ב-Exenatide הביא לשיפור בעל משמעות קלינית בריכוז המוגלובין מסוכרר, רמות סוכר בדם בצום וירידה במשקל תוך ארבעה שבועות, עוד בטרם התייצבות ריכוז Exenatide.

במחקר השני הושלם גם ניתוח פוסט-הוק של נתונים שנאספו מ-12 מחקרים אקראיים ומבוקרים והחוקרים הגדירו את התוצאות הפרמקודינאמיות לאחר שבועיים, ארבעה שבועות ועשרים וארבעה שבועות טיפול חד-שבועי ב-Exenatide ובחנו אם התוצאות הופיעו משנית לירידה במשקל. התוצאים כללו את ריכוז המוגלובין מסוכרר, ריכוז סוכר בדם בצום, משקל, פרופיל שומנים ולחץ דם; הקשר עם ירידה במשקל נבחן בכל נקודת זמן.

בתחילת המחקר, 2,190 חולים לקחו חלק במחקר, בגיל ממוצע של 55 שנים ומשקל של 87.1 ק”ג, עם משך סוכרת ממוצע של 7 שנים וריכוז המוגלובין מסוכרר של 8.4%.

טיפול חד-שבועי ב-Exenatide הוביל לשיפור מתחילת המחקר בריכוז המוגלובין מסוכרר, רמות סוכר בדם בצום, משקל הגוף ולחץ דם סיסטולי כבר לאחר שבועיים וארבעה שבועות, עם המשך שיפור לאחר 24 שבועות. לא תועדה קורלציה בעלת משמעות קלינית בין הירידה במשקל ובין אף אחד מהתוצאים לאחר שבועיים, ארבעה שבועות או עשרים וארבעה שבועות.

לאור זאת, החוקרים טוענים כי טיפול חד-שבועי ב-Exenatide הביא לשיפור מוקדם בריכוז הסוכר בדם, במשקל הגוף ובלחץ הדם הסיסטולי, עם תיעוד להתחלת השפעה לאחר שבועיים ולאחר ארבעה שבועות, כבר בריכוזים נמוכים של Exenatide בדם. השפעות מוקדמות אלו של Exenatide הניתן פעם בשבוע מעידות כי מדובר בפעילות ישירה של התרופה, ללא קשר עם הירידה במשקל.

הערת המערכת: שני המחקרים מצביעים אם כן על אפקטיביות מהירה, תוך 2 עד 4 שבועות, של הטיפול באמצעות Exenatide בהשגת הפחתת רמות סוכר ומשקל  בעלת משמעות קלינית.

מתוך כנס ה-ADA 2015

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה