Diabetes

מחלת כבד שומני נפוצה במרבית החולים עם סוכרת מסוג 2 (Aliment Pharmacol Ther)

בקרוב לשני-שליש מכלל החולים עם סוכרת מסוג 2 ישנה עדות למחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול בבדיקות MRI, בעוד שב-7% מהם ישנה עדות לפיברוזיס מתקדם בבדיקת Magnetic Resonance Elastography.

במרבית המקרים לחולים אין מושג כי הם סובלים ממחלת כבד שומני עד להתפתחות שחמת כבד. עם זאת, הייחוד של הכבד ביכולתו לרגנרציה וישנם טיפולים חדשים בקנה לטיפול במחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול ובפיברוזיס הנלווה לה.

מדובר במחקר חתך שכלל 100 מבוגרים עם סוכרת מסוג 2, בעלי מדד מסת גוף ממוצע של 30.8 ק”ג למטר בריבוע ומשך סוכרת ממוצע של 8.5 שנים.

בתוך שלושים ימים מהביקור הראשוני, החולים השלימו בדיקת MRI להערכת PDFF (Proton Density Fat Fraction) ובדיקת Magnetic Resonance Elastography להערכת נוקשות כבדית. החוקרים מצאו כי שני המדדים הללו מדויקים ומספקים סמן מהימן ולא-פולשני למחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול ופיברוזיס מתקדם, בהתאמה.

אבחנת מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול כפי שנקבע לפי מדד PDFF של 5% ומעלה תוארה ב-65% מהמשתתפים, ולא תוארו מקרים של כשל טכני. פיברוזיס מתקדם, כפי שהוגדר לפי מדד Magnetic Resonance Elastography של 3.6 kPa תועד ב-7.1% מהנבדקים.

הממצאים מדגישים את חשיבות בדיקות סקר למחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול ופיבורזיס מתקדם בשלב מוקדם בחולי סוכרת, ייתכן אף עם אבחנת סוכרת, למניעת נזק כבדי נוסף. מעניין לציין כי שכיחות מחלת כבד שומני פחתה עם גיל מתקדם בעוד שהשכיחות של פיברוזיס מתקדם עלתה.

בחולים מתחת לגיל 58 שנים, שכיחות מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול עמדה על 79% מהחולים במחקר, בהשוואה ל-68% מהחולים בגילאי 58-65 שנים. בחולים מעל גיל 65 שנים, שכיחות מחלת הכבד עמדה על 47% מהמשתתפים.

מנגד, פיברוזיס מתקדם תועד ב-3% מאלו מתחת לגיל 58 שנים, ב-6% מאלו בגילאי 58-65 שנים וב-13% מאלו מעל גיל 65 שנים.

החוקרים מוסיפים כי מדדים רבים אינם מהווים סמן מהימן למחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, כולל אנזימי כבד. בדיקת אולטרה-סאונד של הבטן אינה רגישה למקרים של סטיאטוזיס קלה וקיימים הבדלים רבים בין בודקים. בדומה, בדיקת CT מוגבלת בזיהוי מחלה קלה ודורשת חשיפה לקרינה. עם זאת, גורמי סיכון מסוימים עשויים להגדיל את הסיכוי למחלת כבד שומני בחולה סוכרת (מדד BMI גבוה, דיסליפידמיה, היקף מותניים גבוה ותסמונת מטבולית).

Aliment Pharmacol Ther. Published online September 15, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה