Diabetes

עליה של 50% בשיעורי התמותה בקרב מעשנים עם סוכרת (Circulation)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Circulation מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בנוכחות עישון והשמנה חלה עליה של 50% בסיכון לתמותה ואירועים קרדיווסקולארים, כאשר הפסקת עישון עשויה להביא להפחתת הסיכון הנ”ל.

החוקרים השלימו סקירה מקיפה ומטה-אנליזה להערכת הסיכונים הרפואיים על-רקע עישון בחולי סוכרת, במטרה לנסח הנחיות קליניות לטיפול בסוכרת ולעודד חולים לשנות את הרגלי העישון שלהם.

הסקירה כללה מחקרי עוקבה פרוספקטיביים להערכת הקשר בין עישון פעיל ובין הסיכון לתמותה מכל-סיבה ואירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם סוכרת מסוג 1 או מסוג 2. החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE ו-EMBASE אחר מאמרים בשפה האנגלית, שפורסמו עד מאי 2015.

מהתוצאות עולה כי חלה עליה של 55% בסיכון לתמותה מכל-סיבה בחולי סוכרת מעשנים (סיכון יחסי מתוקן של 1.55 ב-48 מחקרים עם 1,132,700 משתתפים ו-109,966 מקרי תמותה) ועליה של 49% בסיכון לתמותה קרדיווסקולארית (13 מחקרים, 37,550 משתתפים ו-3,163 מקרי תמותה).

בחולי סוכרת מעשנים נרשמה עליה של 44% בסיכון לתחלואה קרדיווסקולארית (סיכון יחסי של 1.44), עליה של 51% בסיכון למחלת לב כלילית (21 מחקרים), עליה של 54% בסיכון לאירוע מוחי (15 מחקרים), עליה של 43% בסיכון לאי-ספיקת לב (4 מחקרים) ועליה של למעלה מכפליים בסיכון למחלת עורקים היקפית (סיכון יחסי של 2.15, שלושה מחקרים).

החוקרים מציינים כי קיימים הבדלים ניכרים במתודולוגיה ובאוכלוסיות המחקר בין המחקרים השונים, נקודה המהווה מגבלה של הסקירה. עוד ייתכן הטיית פרסום בכל הנוגע לתמותה ואירועים קרדיווסקולאריים והכללת מחקרים שפורסמו בשפה האנגלית בלבד עשויה גם כן להגביל את הסקירה. בנוסף, ייתכן ואין אפשרות להכליל את הממצאים לאוכלוסיות אסייאתיות וחולים עם סוכרת מסוג 1.

עישון פעיל היה אחראי ל-14.6% מכלל מקרי התמותה בגברים ו-3.3% בנשים (כ-438,000 מקרי תמותה בשנה) בחולי סוכרת.

הפסקת עישון הפחיתה את הסיכונים הללו. בהשוואה לאלו שמעולם לא עישנו, במעשנים לשעבר נרשמה עליה של 19% בסיכון לתמותה מכל-סיבה, עליה של 15% בסיכון לתמותה קרדיווסקולארית, עליה של 9% בסיכון למחלות לב וכלי דם, עליה של 14% בסיכון למחלת לב כלילית. במעשנים לשעבר תועד סיכון דומה לאירועים מוחיים כמו זה שתואר באלו שלא עישנו מעולם.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את התועלת של התערבויות להפסקת עישון.

Circulation. Published online August 26, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה