Diabetes

האם טיפול אנטיביוטי מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2? (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין טיפול אנטיביוטי ובין סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יש עדויות לפיהן חיידקים במערכת העיכול עשויים להשפיע על המטבוליזם של חומרי תזונה וכעת הם ביקשו לבחון אם טיפול אנטיביוטי משפיע על הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 ואם ניתן לייחס את ההשפעה לתרופות אנטיביוטיות ספציפיות.

מהתוצאות עולה כי יחס הסיכויים לסוכרת מסוג 2 עם חשיפה לטיפול אנטיביוטי מכל סוג עמד על 1.53 עם הנפקת חמישה מרשמים לטיפול, בהשוואה להנפקת עד מרשם אחד לטיפול אנטיביוטי. למרות שלא זוהתה משפחת תרופות אנטיביוטיות אחת שנקשרה באופן ספציפי עם הסיכון לסוכרת מסוג 2, יחסי סיכויים מעט גבוהים יותר לסוכרת מסוג 2 תוארו עם תרופות אנטיביוטיות בעלות טווח פעילות צר ועם תרופות בקטריצידיאליות (יחס סיכויים של 1.31 ו-1.39), בהתאמה. קשר מנה-תגובה ברורה תואר עם עליה בעומס המצטבר של טיפול אנטיביוטי.

שימוש מוגבר בתרופות אנטיביוטיות בחולים עם סוכרת מסוג 2 תואר עד 15 שנים לפני האבחנה של סוכרת מסוג 2, כמו גם לאחר האבחנה.

ממצאי המחקר תומכים באפשרות כי חשיפה לטיפול אנטיביוטי מביאה לעליה בסיכון לסוכרת מסוג 2. עם זאת, ממצאים אלו מעידים גם על דרישה מוגברת לטיפול אנטיביוטי עקב סיכון מוגבר לזיהומים בחולים שעדיין לא אובחנו עם סוכרת.

J Clin Endocrinol Metab. Published online August 27, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה