Diabetes

טיפול באמצעו Dapagliflozin (פוריסגה) משפר איזון גליקמי, מייצב מינוני אינסולין ומפחית במשקל בחולי סוכרת סוג 2 לא מאוזנים תחת טיפול באינסולין (Obesity and Metabolism)

מחקר חדש מה-Diabetes, Obesity and Metabolism מצביע על כך שטיפול באמצעו Dapagliflozin (פוריסגה, אסטרה-זנקה) משפר איזון גליקמי ומפחית במשקל בקרב חולי סוכרת סוג 2 שלא הגיעו לאיזון תחת טיפול באינסולין .

המחברים מציינים ברקע כי דפאגליפלוזין , חסם סלקטיבי של גלוקוז-סודיום קונטרספטור 2 (ובקיצור SGLT2) הראה את יכולתו בשיפור איזון גליקמי, שמירה על מינוני אינסולין קבועים והפחתת ההשפעה של אינסולין על עלייה במשקל לאורך 48 שבועות במטופלים עם סוכרת סוג 2 שלא הייתה מאוזנת היטב עף אף שימוש במינונים גבוהים של אינסולין.

במחקר זה ביקשו החוקרים לבחון את היעילות והבטיחות של דפאגליפלוזין לאחר טיפול של 104 שבועות באוכלוסיית טיפול זו.

המחקר היה בן 24 שבועות, אקראי, מבוקר פלצבו, כפול סמיות, רב מרכזי אשר אשר הוארך בשתי תקופות נוספות של 24 ו 56 שבועות . מחקר ההארכה היה כפול סמיות ונערך בשני אתרים.

במחקר נכללו 808 מטופלים אשר לא הגיעו לאיזון גליקמי על טיפול של אינסולין במינון של מעל 30 יח’ ליום,   עם וללא טיפול פומי נוסף נגד סוכרת (עד 2 תרופות) , אשר הוקצו באופן אקראי לקבלת פלצבו או 2.5 או 5 או 10 מ”ג ליום של דפאגליפלוזין למשך 104 שבועות.

לאחר 48 שבועות, המטופלים ב דפאגליפלוזין 5 מ”ג הועברו ל-10 מ”ג . התוצאות לאחר 104 שבועות כללו את השינוי בערכי  הבסיס של-HbA1c , במינוני האינסולין ובמשקל הגוף. האנליזות עשו שימוש בתוצאות שנצפו וכללו מידע לאחר העלאת מינוני האינסולין.

דיווחי תופעות לוואי נאספו לאורך 104 שבועות המעקב .

החוקרים מדווחים כי 513 מטופלים (63.6%) השלימו את המחקר.  השינוי הממוצע ב-HbA1C ביחס לערכי הבסיס לאחר 104 שבועות היה 0.4% – בקבוצת הפלצבו ו 0.6- עד 0.8%- בקבוצות הדפאגליפלוזין

לאחר 104 שבועות המינון הממוצע של אינסולין עלה ב-18.3 יח’ ליום והמשקל עלה ב-1.8 ק”ג בקבוצת הפלצבו, בעוד שבקבוצות הדפאגליפלוזין מינון האינסולין נשאר יציב ומשקל הגוף פחת ב-0.9 עד 1.4 ק”ג .

תופעות הלוואי, כולל היפוגליקמיות היו דומות בקבוצות השונות. שיעור המטופלים עם אירועים המצביעים על זיהומים באברי המין ומערכת השתן (UTI) היו גבוהים יותר בקבוצת ה דפאגליפלוזין; לעומת קבוצת הפלצבו (שיעורים של בין 7.4% ל- 14.3% לעומת 3.0% במערכת המין, ושיעורים של 8.4-13.8% לעומת 5.6% של (UTI . מרבית תופעות לוואי אלו הופיעו ב-24 השבועות הראשונים לטיפול ומרביתן כללו אפיזודה בודדת בלבד אשר הגיבה לטיפול שגרתי.

החוקרים מסכמים כי דפאגליפלוזין שיפר איזון גליקמי, שמר על מינוני אינסולין קבועים והפחית משקל גוף ללא עליה בהיפוגליקמיות מג’וריות לאורך 104 שבועות, במטופלים עם סוכרת סוג 2 ללא איזון תחת טיפול באינסולין. עם זאת, שיעור הזיהומים באברי המין ודרכי השתן היו מוגברים בקבוצת ה דפאגליפלוזין.

Diabetes Obes Metab. 2014 Feb;16(2):124-36.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה