Diabetes

צריכת קפה עשויה להפחית תהליכי דלקת וסיכון לסוכרת (Eur J Clin Nutr)

מנתונים חדשים עולה כי הסיכוי להתפתחות סוכרת מסוג 2 נמוך במחצית בנבדקים הנוהגים לשתות קפה, בהשוואה לאלו שאינם שותים קפה והחוקרים משערים כי ייתכן ולקפה השפעה נוגדת-דלקת התורמת ליתרון זה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר מחקרים קודמים דיווחו על קשר הפוך בין צריכת קפה ובין סוכרת, אך אחרים הצביעו על תוצאות לא-מובהקות. מאחר והנתונים החדשים מבוססים על מחקר תצפיתי, עדיין לא ברור אם צריכת קפה מסייעת במניעת סוכרת, אך הממצאים עשויים לסייע בקביעת הבסיס לקשר סיבה ותוצאה.

בשנים 2001 ו-2002, החוקרים בחרו באקראי מדגם של למעלה מ-1,300 גברים ונשים בגילאי 18 שנים ומעלה באתונה. המשתתפים מילאו שאלוני תזונה, שכללו שאלות בנוגע לתדירות צריכת קפה. 816 משתתפים שתו עד 1.5 כוסות קפה ביום, 385 שתו למעלה מ-1.5 כוסות קפה ביום ו-239 לא שתו קפה.

המשתתפים השלימו גם בדיקות דם להערכת סמני דלקת וכן רמות נוגדי חמצון.

עשר שנים מאוחר יותר, 191 משתתפים פיתחו סוכרת, כולל 13% מהגברים ו-12% מהנשים, בקבוצת המחקר המקורית. בקרב המשתתפים שדיווחו על צריכת קפה רבה יותר תועד סיכוי נמוך יותר להתפתחות סוכרת.

בקרב אלו ששתו למעלה מ-1.5 כוסות קפה ביום נרשמה ירידה של 54% בסיכוי להתפתחות סוכרת, בהשוואה לאלו שלא שתו קפה, גם לאחר תקנון להרגלי עישון, לחץ דם גבוה, סיפור משפחתי של סוכרת וצריכת משקאות אחרים המכילים קפאין.

החוקרים כותבים כי רמות עמילואיד בדם, אחד הסמנים הדלקתיים בדם, עשויות להסביר חלק מהקשר בין צריכת קפה וסוכרת. צריכה רבה יותר של קפה לוותה ברמות עמילואיד נמוכות יותר.

Eur J Clin Nutr 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה