Diabetes

האם טיפול במטפורמין מעלה את שיעורי התמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית מתקדמת? (The Lancet Diabetes & Endocrinology)

מנתונים שפורסמו בכתב העת The Lancet Diabetes & Endocrinology עולה כי הטיפול במטפורמין בחולים עם סוכרת מסוג 2 וריכוז קריאטינין בדם של מעל 6 מ”ג לד”ל מלווה בסיכון מוגבר משמעותית לתמותה מכל-סיבה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מטפורמין הינו טיפול מומלץ לחולים עם סוכרת מסוג 2. עם זאת, ישנה התווית-נגד לשימוש בתרופה בחולים עם הפרעה בתפקוד הכלייתי לאור סיכון אפשרי לחמצת לקטית. העדויות תומכות בנקיטת משנה זהירות במתן מטפורמין לחולים עם מחלת כליות כרונית בדרגה קלה-עד-בינונית אך חסרים מחקרים להערכת הטיפול בחולים עם מחלת כליות כרונית מתקדמת.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הבטיחות של מטפורמין בחולים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כליות כרונית מתקדמת . הם ערכו מחקר רטרוספקטיבי, תצפיתי, שכלל חולים עם סוכרת מסוג 2 שנכללו במאגר הנתונים הארצי של מבוטחים בטיוואן בין 1 בינואר, 2000, ועד 30 ביוני, 2009, עם נתוני מעקב עד 31 בדצמבר, 2009. המחקר כלל חולים עם ריכוז קריאטינין של מעל 6 מ”ג לד”ל, המקביל למחלת כליות כרונית בשלב 5.

מתוך מדגם של 12,350 חולים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כליות כרונית, 1,005 חולים טופלו במטפורמין ו-11,345 לא טופלו בתרופה. החוקרים התאימו בין מטופלים ולא-מטופלים ביחס של 1:3 והתוצא העיקרי של המחקר היה שיעורי התמותה מכל-סיבה.

813 חולים שטופלו במטפורמין הותאמו ל-2,439 חולים שלא טופלו בתרופה. שתי הקבוצות לא היו שונות משמעותית במאפיינים הקליניים והסוציו-אקונומיים. חציון המעקב עמד על 2.1 שנים. שיעורי התמותה מכל-סיבה עמדו על 434 בקבוצת המטופלים במטפורמין (53%) ועל 1,012 באלו שלא טופלו בתרופה (41%). לאחר תקנון רב-משתני, הטיפול במטפורמין זוהה כגורם סיכון בלתי-תלוי לתמותה (יחס סיכון מתוקן של 1.35, p<0.0001).

הסיכון המוגבר לתמותה היה תלוי-מינון ועקבי בכל הניתוחים לפי תתי-קבוצות. עם זאת, הטיפול במטפורמין לווה בסיכון מוגבר, אך לא-מובהק סטטיסטית, לחמצת מטבולית (1.6 לעומת 1.3 אירועים ל-100 שנות-מטופל; יחס סיכון מתוקן של 1.30, P=0.19).

החוקרים מסכמים וכותבים כי אין לעודד טיפול במטפורמין בחולים עם מחלת כליות מתקדמת.

The Lancet Diabetes & Endocrinology, 17 June 2015

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה