Diabetes

בדיקת המוגלובין מסוכרר מעלה את שיעור המטופלים הלא-מאובחנים עם סוכרת (Diabetes Care)

בדיקת המוגלובין מסוכרר (HbA1c) מזהה פי שלוש יותר מטופלים לא-מאובחנים כחולים עם קדם-סוכרת או סוכרת, בהשוואה לבדיקת סוכר בדם בצום, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר חדש שפורסם בכתב העת Diabetes Care.

החוקרים התבססו על נתוני CHMS (Canadian Health Measures Survey) להערכת השכיחות של קדם-סוכרת, סוכרת לא-מאובחנת וכלל מקרי הסוכרת בקנדה תחת הגדרות קליניות שונות. הם הגדירו סוכרת מסוג 2 בנוכחות רמת סוכר בדם בצום של 126 מ”ג לד”ל ומעלה או ריכוז HbA1c של 6.5% ומעלה. קדם-סוכרת הוגדרה כריכוז סוכר בדם בצום של בין 110-126 מ”ג לד”ל או ריכוז המוגלובין מסוכרר של 6.0% ומעלה ועד 6.5%.

השכיחות של סוכרת לא-מאובחנת עמדה על 1.13% תחת קריטריוני ריכוז סוכר בדם בצום, אך 3.09% תחת הגדרות המוגלובין מסוכרר. בדומה, השכיחות של קדם סוכרת עמדה על 4.3% תחת הגדרות ריכוז סוכר בדם בצום ועלה 12.5% לפי הגדרות המוגלובין מסוכרר.

ההבדלים בין הערכות המבוססות על ריכוז סוכר בדם בצום והמוגלובין מסוכרר בחולים עם סוכרת או קדם-סוכרת לא-מאובחנות היה גבוה יותר בנשים בהשוואה לגברים.

אחד המצאים החשובים נוגע לעובדה שלא רק שמספר נבדקים גדול יותר אובחן על-פי קריטריון אבחנתי מסוים, אלא סוגים שונים של נבדקים. לדוגמא, הם מצאו כי הגדרות המוגלובין מסוכרר יכללו נבדקים שהם צעירים יותר משמעותית עם פחות עודף-משקל בהשוואה לחולים המאובחנים לפי קריטריוני רמות סוכר בדם בצום בלבד.

הסיכון לסוכרת על-פי DPoRT (Diabetes Population Risk Tool) היה גבוה יותר לפי קריטריון המוגלובין מסוכרר בהשוואה לריכוז סוכר בדם בצום, אך ההבדלים לא היו מובהקים סטטיסטית. היכולת ההבחנתית של DPoRT לקדם-סוכרת הייתה נמוכה משמעותית כאשר ההגדרה התבססה על המוגלובין מסוכרר בהשוואה לשימוש בריכוז סוכר בדם בצום.

על רופאים להיות מודעים כי השינויים המוצעים לקריטריונים האבחנתיים עשויים להשפיע על מספר מקרי הסוכרת. מנקודת מבט של המטופל, הדבקת תווית של מחלה היא משמעותית ותמיד יש לקחת זאת בחשבון בדיונים על ההשלכות של שינוי קריטריונים אבחנתיים. יתרה מזאת, השינויים משפיעים רבות על מערכת הבריאות, עם עליה פתאומית במספר מקרי סוכרת באוכלוסיה.

Diabetes Care 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה