Diabetes

השוואה בין מעכבי VEGF שונים לטיפול בבצקת מקולארית על-רקע סוכרת (N Engl J Med)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש פברואר בכתב העת New England Journal of Medicine עולה כי Aflibercept, Bevacizumab ו-Ranibizumab מביאים כולם לשיפור הראיה בעיניים עם מעורבות מרכזית של בצקת מקולארית על-רקע סוכרת. ההשפעה היחסית של שלוש התרופות תלויה בחדות הראייה הבסיסית, כאשר Aflibercept יעיל יותר בחולים עם חדות ראיה גרועה יותר בתחילת הדרך.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היעילות והבטיחות של טיפול תוך-זגוגיתי ב-Aflibercept, Bevacizumab ו-Ranibzumab לטיפול בבצקת מקולארית על-רקע סוכרת אינן ידועות.

החוקרים זיהו 660 מבוגרים מ-89 מרכזים רפואיים, בגיל ממוצע של 61 שנים, עם בצקת מקולארית על-רקע סוכרת, שעירבה את המקולה המרכזית. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול תוך-ורידי ב-Aflibercept במינון 1.25 מ”ג (218 משתתפים), או Ranibizumab במינון 0.3 מ”ג (218 משתתפים). תרופות המחקר ניתנו בתדירות של עד כל ארבעה שבועות, בהתאם לאלגוריתם שנקבע.

תוצא הסיום העיקרי היה השינוי הממוצע בחדות הראיה לאחר שנה אחת.

מתחילת המחקר עד לאחר שנה אחת, מדד חדות ראיית אות הממוצע (בטווח של 0-100, כאשר מדד גבוה יותר מעיד על חדות ראיה טובה יותר; מדד של 85 מקביל לראיה של 6/6) השתפר ב-13.3 עם Aflibercept, 9.7 עם Bevacizumab ו-11.2 עם Ranibizumab. למרות שהשיפור היה גדול יותר עם Aflibercept בהשוואה לשתי התרופות האחרות, ההבדל לא היה בעל משמעות קלינית, מאחר וההבדל נבע מעיניים עם חדות ראיה גרועה בתחילת הדרך. כאשר מדד חדות ראיית אות עמד על 69-78 (51% מהמשתתפים), השיפור הממוצע עמד על 8.0 עם Aflibercept, 7.5 עם Bevacizumab ו-8.3 עם Ranibizumab.

כאשר מדד האות הראשוני עמד על פחות מ-69, השיפור הממוצע עמד על 18.9 עם Aflibercept, 11.8 עם Bevacizumab ו-14.2 עם Ranibizumab.

לא תוארו הבדלים מובהקים בין קבוצות המחקר בשיעור אירועים חריגים חמורים, אשפוזים, תמותה, או אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול תוך-זגוגיתי ב-Aflibercept, Bevacizumab או Ranibizumab הביא לשיפור הראיה בעיניים עם בצקת מקולארית מרכזית על-רקע סוכרת, אך ההשפעה היחסית תלויה בחדות הראיה הבסיסית. כאשר אובדן חדות הראיה בתחילת הדרך היה קל, לא תוארו הבדלים, בממוצע, בין קבוצות המחקר. בנוכחות חדות ראיה גרועה יותר בתחילת הדרך, Aflibercept היה יעיל יותר בשיפור הראיה.

N Engl J Med. Published online February 18, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה