Diabetes

סוכרת מסוג 1 מעלה את הסיכון להפרעות פסיכיאטריות בילדים (Diabetes Care)

בילדים עם סוכרת מסוג 1 סיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות, בעיקר בשלב מוקדם לאחר האבחנה, כאשר מנתוני המחקר השבדי עולה כי נראה כי קיים קשר עם המחלה ולא אתיולוגיה משותפת. החוקרים מצאו כי הסיכון למגוון הפרעות פסיכיאטריות ואובדנות היה גבוה יותר בילדים עם סוכרת מסוג 1, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, השפעה שלא תוארה באחים ואחיות של החולים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להעריך את הקשר בין הפרעות פסיכיאטריות ובין נסיונות אובדנות בילדים עם סוכרת מסוג 1 וכן באחים ובאחיות הבריאים שלהם.

מדובר במחקר מקרה-עוקבה מבוסס-אוכלוסיה שכלל ילדים שנולדו בשבדיה בין השנים 1973-2009. 17,122 ילדים עם סוכרת מסוג 1 ו-18,847 האחים והאחיות הבריאים שלהם היו במעקב עד גיל 18 שנים. החוקרים בחנו את הסיכון להפרעות פסיכיאטריות בהשוואה לביקורות תואמות.

מהנתונים עולה כי הסיכון לתחלואה פסיכיאטרית בילדים עם סוכרת מסוג 1 בהשוואה לאוכלוסיה הכללית היה גבוה פי שלוש בתוך שישה חודשים מהופעת סוכרת (יחס סיכון של 3.0) והיה גבוה כפליים במהלך כלל תקופת המעקב (יחס סיכון של 2.1). עוד תואר סיכון מוגבר לנסיונות אובדניים (יחס סיכון של 1.7) ובמרבית הקטגוריות של הפרעות פסיכיאטריות. הסיכון להפרעות פסיכיאטריות בבני משפחה ירד מיחס סיכון של 2.7 באלו שנולדו בין השנים 1973-1986 ל-1.9 באלו שנולדו בין השנים 1997-2009. יחס הסיכון להפרעה פסיכיאטרית כלשהי בקרב אחים ואחיות לילדים עם סוכרת מסוג 1 עמד על 1.1 ולא תואר סיכון מוגבר באף אחת מהקטגוריות הספציפיות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בילדים עם סוכרת מסוג 1 קיים סיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות, ונראה כי מדובר בתוצאה של המחלה ולא אתיולוגיה משפחתית משותפת. הממצאים תומכים בהמלצות להערכה מקיפה של הבריאות הנפשית בילדים עם סוכרת מסוג 1, בעיקר זמן קצר לאחר האבחנה.

Diabetes Care. Published online February 3, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה