Diabetes

ההשפעה של Sitagliptin (ג’נוביה) על פרופיל השומנים בדם בחולי סוכרת מסוג 2 (J Clin Med Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Medicine Research מדווחים חוקרים כי טיפול ב-Sitagliptin (ג’נוביה, MSD) מלווה בירידה ברמות כולסטרול כולל, כולסטרול מסוג LDL (Low Density Lipioprotein) וכולסטרול שאינו HDL (High Density Lipoprotein), בפרט בחולים עם רמות טריגליצרידים גבוהות בתחילת הטיפול ואלו הנוטלים סטטינים בעלי יעילות גבוהה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ממחקרים בבעלי חיים עולה כי עיכוב DPP-4 עשוי להשפיע על הפרשת כולסטרול ו-apoB במעי הדק. עם זאת, אין הסכמה בנוגע לשינויים בפרופיל השומנים בדם בעקבות מתן טיפול ב- Sitagliptin.

במסגרת המחקר טופלו חולים עם סוכרת מסוג 2 ודיסליפידמיה ב- Sitagliptin, תוך הערכת ההשפעות של הטיפול התרופתי על פרופיל השומנים. מדגם המחקר כלל 248 מטופלים לא-מאושפזים עם סוכרת מסוג 2 ודיסליפידמיה, שטופלו ב- Sitagliptin במינון יומי של 50 מ”ג. היקף השינוי ואחוז השינוי ברמות השומנים ומטבוליזם גלוקוז בדם נבחנו בתחילת המחקר ו-12 שבועות לאחר התחלת הטיפול.

מהתוצאות עולה כי במהלך הטיפול חלה ירידה משמעותית ברמות גלוקוז בדם וברמות HbA1c. באשר לפרופיל השומנים, הנתונים הצביעו על ירידה משמעותית בריכוז כולסטרול כולל (ירידה של 3.6%) וכולסטרול שאינו HDL (ירידה של 2.9%). מניתוח הנתונים עלה כי חלה ירידה משמעותית בריכוז כולסטרול כולל, כולסטרול LDL וכולסטרול שאינו HDL בקבוצת המטופלים עם רמות טריגליצרידים גבוהות (150 מ”ג לד”ל ומעלה).

כאשר החוקרים בחנו את הנתונים לפי גורמים דמוגרפים הם זיהו הבדלים מובהקים בשינויים בריכוז כולסטרול כולל, כולסטרול LDL וכולסטרול שאינו HDL. מניתוח רב-משתנים עלה כי חלה ירידה מובהקת סטטיסטית בריכוז כולסטרול כולל, כולסטרול LDL וכולסטרול שאינו HDL במטופלים עם ריכוז טריגליצרידים של 150 מ”ג לד”ל ומעלה, כמו גם ירידה משמעותית בריכוז כולסטרול כולל וכולסטרול LDL בחולים שנטלו טיפול בסטטינים פוטנטים.

לסיכום, הטיפול ב- Sitagliptin יעיל בשיפור פרופיל השומנים בדם בחולים עם סוכרת מסוג 2 ודיסליפידמיה, עם ירידה משמעותית בריכוז כולסטרול כולל וכולסטרול שאינו HDL, בפרט בחולים עם ריכוז טריגליצרידים גבוה בתחילת הדרך.

J Clin Med Res. 2014;6(5):327-335

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה