Diabetes

הנדסת תאים – טכנולוגיה מבטיחה לריפוי סוכרת סוג 1 ? מאמרה של פרופ’ שרה פרבר ב”הארץ”

במאמר המתפרסם היום באתר “הארץ” מסבירה פרופ’ שרה פרבר , העומדת בראש היחידה לאנדוקרינולוגיה מולקולרית וחברה במכון לתאי גזע והנדסת רקמות במרכז הרפואי שיבא, אשר גם מייעצת לאגודה לסוכרת נעורים ופרופ’ חבר בחוג לתורשת האדם בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, טכנולוגיה חדשה שהיא שותפה לפיתוחה שעשויה להוביל לריפוי סוכרת סוג 1.

הטכנולוגיה שפותחה נקראת “השראת שינוי התפתחותי של תאים ברקמות בוגרות”. פרופ’ פרבר מסיברה כי אצל העובר כל התאים מתפתחים בהדרגה מתא ראשוני באמצעות “חלבוני מעבר” (Transcription Factors  גורמי תעתוק). היא מסבירה כי לאחר שצוות החוקרים מצא אילו חלבוני מעבר גורמים לתאים להתפתח לתאי לבלב בתהליך היווצרות העובר, אילו הוחדרו לרקמות ותאים בוגרים במטרה להקנות להם תכונות של לבלב. לתדהמת החוקרים החלבונים הללו אכן השפיעו על הרקמות והתאים הבוגרים בצורה הרצויה: בתאי כבד שנלקחו בביופסיה מהכבד הושתלו חלבוני המעבר של הלבלב (בתהליך חוץ-גופי) וגרמו להם להפריש אינסולין בהתאם לכמות הסוכר בדם.

בתחילה, תאי כבד מהונדסים הושתלו בעכברים סוכרתיים, אשר הפרישו את האינסולין בהתאם לכמות הסוכר בדם וריפאו את העכברים. לאחר מכן החוקרים הנדסו תאי כבד של 80 בני אדם בוגרים ולאחר שאלה הושתלו בעכברים סוכרתיים נטולי מערכת חיסון גם הם למדו להתנהג כמו תאי לבלב והחלו להפריש אינסולין. כעת כמובן נדרש השלב הבא, וכנראה המסובך והמאתגר ביותר של ניסוי של השתלת חלבוני המעבר לחולי סוכרת סוג 1 במטרה שיגרמו לכך שהגוף יחזור לייצור אינסולין.

למאמר המלא באתר “הארץ”

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה