Diabetes

התועלת של טיפול אנטיביוטי קצר-טווח באוסטיאומיאליטיס של כף הרגל בחולי סוכרת (Diabetes Care)

מתוצאות מחקר חדש שכלל 40 חולים שטופלו בחמישה בתי חולים בצרפת בין השנים 2007-2009, שפורסמו מהדורת 20 בנובמבר של כתב העת Diabetes Care, עולה כי למרות שההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול אנטיביוטי בן שלושה חודשים ומעלה במקרים של אוסטיאומיאליטיס בכף רגל סוכרתית שאינה מטופלת באופן כירורגי או בנוכחות שרידי רקמת עצם מתה לאחר ניתוח, טיפול בן שישה שבועות הביא לשיעורי הפוגה דומים לטיפול בן 12 שבועות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע רבות אודות משך הטיפול האנטיביוטי האופטימאלי במקרים של אוסטיאומיאליטיס בכף רגל סוכרתית ובמסגרת המחקר הנוכחי הם בחרו לערוך השוואה בין 6 שבועות ו-12 שבועות טיפול בחולים שלא טופלו באופן כירורגי (כלומר, טופלו באנטיביוטיקה בלבד).

מדובר במחקר פרוספקטיבי, אקראי, בו נערכה השוואה בין 6 שבועות ו-12 שבועות טיפול אנטיביוטי. הפוגה במהלך תקופת המעקב הוגדרה כריפוי מלא וממושך (מעל 4 שבועות) של הפצע (במידה והיה קיים בתחילת המחקר); העדר הישנות זיהום באתר הראשוני או באזורים סמוכים והעדר צורך בהסרה ניתוחית של העצם או קטיעה בתום תקופת מעקב של לפחות 12 חודשים לאחר השלמת הטיפול האנטיביוטי.

מבין 40 החולים שהיו במעקב בבתי חולים בצרפת וחולקו באקראי בין ינואר 2007 ועד ינואר 2009, 20 טופלו במשך שישה שבועות ו-20 טופלו במשך 12 שבועות. שתי הקבוצות היו דומות בכל המשתנים שנבחנו בתחילת המחקר.

שיעורי ההפגוה עמדו על 65% מהחולים (26 חולים), ללא הבדל משמעותי בין קבוצת המטופלים במשך 6 שבועות או 12 שבועות (12/20 חולים לעומת 14/20 חולים, בהתאמה, P=0.050). החוקרים לא זיהו מדד מסוים שהיה קשור באופן מובהק עם תוצאות הטיפול בחולים.

בקרב החולים שטופלו במשך שישה שבועות בלבד שיעור האירועים החריגים במערכת העיכול על-רקע הטיפול האנטיביוטי היו נמוכים יותר, בהשוואה לשיעור האירועים עם טיפול במשך 12 שבועות (15% לעומת 45%, בהתאמה, p=0.04).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מנתוני המחקר הנוכחי עולה כי ניתן להסתפק בטיפול אנטיביוטי במשך שישה שבועות בלבד בחולים עם אוסטיאומיאליטיס בכף רגל סוכרתית, שלא טופלו כירורגית.

Diabetes Care. Published online November 20, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה