Diabetes

אקסנטייד חד שבועי או לירגלוטייד חד יומי עשויים להוות חלופה טובה לאינסולין בזאלי גם בחולי סוכרת סוג 2 עם רמות HbA1c גבוהות מאוד (Diabetes Obes Metab )

במאמר חדש המתפרסם ב- Diabetes Obes Metab תחת הכותרת “האם אינסולין הוא הטיפול המוזרק האפקטיבי ביותר נגד היפרגקלימיה ?” מגיעים המחברים למסקנה כי בחולי סוכרת סוג 2 , גם כאלה עם רמות HbA1c גבוהות מאוד,  חלופת הטיפול באגוניסטים לרצפטורים ל-GLP-1 מסוג exenatide  חד שבועי (בירודיין, אסטרה) או liraglutide (ויקטוזה, נובונורדיסק)  היא חלופה טובה לאינסולין בזאלי.

ברקע מציינים המחברים כי מסמכי העמדה של ADA/EASD מצביעים על כך שאינסולין הוא הטיפול האפקטיבי ביותר להורדת רמות סוכרת, במיוחד במטופלים עם  רמות HbA1c גבוהות מאוד.

עם זאת מחקרים רנדומליים שהשוו  GLP-1 (אקסנטייד חד שבועי ולירגלוטייד חד יומי) עם אינסולין גלרג’ין (לנטוס, סאנופי) הראו ירידה גדולה יותר של HbA1c מרמת בסיס של כ-8.3% בתרופות אלה ממשפחת ה-GLP-1.

באנליזה פוסט הוק זו של מחקרי DURATION-3 ו-LEAD-5 נבחנו השינויים ב-HbA1c , רמות סוכר בצום, ושינויים במשקל על פי רמות ה-HbA1c הבסיסיות בתחילת המחקר, תחת טיפול ב-GLP-1 או בגלרג’ין .

החוקרים ביצעו אנליזה סטטיסטית של השינוי ב-HbA1c , רמות סוכר בצום, משקל, ומינוני אינסולין ומשתתפים שהשיגו רמות HbA1c מתחת ל-7%, על פי רמות הבסיס של ה-HbA1c עם חלוקה לרביעונים. נעשה שימוש במודל ANCOVA להערכת קוי הדמיון בשינויים ב-HbA1c לאורך הרביעונים של ה-HbA1c בתחילת המחקר. החוקרים מדווחים כי מהאנליזה עולה שלאחר 26 שבועות, בשני המחקרים, הירידה ב-HbA1c ושיעור המטופלים שהשיגו רמת HbA1c קטנה מ-7% היו דומים או מספרית גדולים יותר במשתתפים שטופלו ב-GLP-1 מאשר בגלרג’ין , לעל רמות הבסיס של ה-HbA1c ברביעונים השונים.

הירידה ברמות סוכר בצום בדם היו דומות או גדולות יותר מספרית עם גלרג’ין . ירידה במשקל נמצאה בשתי התרופות מקבוצת ה-GLP-1 לאורך כל רמות הבסיס של ה-HbA1c , בעוד שמטופלים בגלרג’ין עלו במשקל, והעלייה הייתה קשורה בקשר חיובי לרמת ה-HbA1c בתחילת המחקר.

תופעות לוואי לא היו שכיחות למרות שאירועים גסטרואינטנסינאליים הופיעו בשכיחות גבוהה יותר במטופלי ה-GLP-1 .

החוקרים מסכמים כי מבחינת הורדת HbA1c הטיפול באגוניסטים לרצפטורים ל-GLP-1 נראה כשווה לזה של אינסולין בזאלי, ללא קשר לרמות הבסיס של ה-HbA1c .

לדעתם , נתונים אלה מצביעים על כך שלירגלוטייד ואקסנטייד חד שבועי עשויים להוות חלופה טובה לאינסולין בזאלי בחולי סוכרת סוג 2, לרבות מטופלים עם רמות בסיס מאוד גבוהות (מעל 9%) של HbA1c .

Diabetes Obes Metab.2014 Oct 17.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה