Diabetes

מה בין ריכוז סידן בדם ובין הסיכון לסוכרת מסוג 2 בחולים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם? (Diabetes Care)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Diabetes Care, מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי עליה בריכוז סידן בדם מלווה בעליה בסיכון לסוכרת מסוג 2 בחולים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עמידות לאינסולין והפרשת אינסולין תלויות במשק הסידן. מחקרי חתך מצאו קשר בין רמות סידן מוגברות בדם ובין סמנים להפרעה במשק הסוכר. עם זאת, רק מחקר עוקבה פרוספקטיבי אחד הדגים סיכון מוגבר לסוכרת בנבדקים עם ריכוז סידן מוגבר בדם. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון באופן פרוספקטיבי את הקשר בין ריכוז סידן מתוקן לאלבומין ובין סוכרת מסוג 2 בחולים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם.

החוקרים השלימו הערכה פרוספקטיבית של משתתפים משני מרכזי מחקר PREDIMED בספרד בהם נמדדו רמות סידן בתחילת המחקר וכל שנה במהלך המעקב. ניתוח רב-משתנים שימש להערכת הקשר בין רמות הסידן והסיכון היחסי להיארעות סוכרת.

לאחר חציון מעקב של 4.78 שנים תועדו 77 מקרים חדשים של סוכרת מסוג 2. עליה ברמות הסידן במהלך המעקב נקשרה עם עליה בסיכון לסוכרת. מהשוואת נבדקים בשליש התחתון של שינוי ריכוז הסידן בדם, יחס הסיכון להיארעות סוכרת בנבדקים עם שינוי גדול יותר במהלך המעקב (0.52 מ”ג לד”ל) עמד על 3.48 (p=0.01). כאשר בחנו החוקרים את ריכוז הסידן המתוקן לאלבומין כמשתנה רציף, לכל עליה של 1 מ”ג לד”ל, יחס הסיכון להיארעות סוכרת עמד על 2.87 (p=0.02). קשרים אלו נותרו מובהקים גם לאחר אי-הכללת משתתפים שנטלו תוספי סידן או אלו עם רמות סידן מחוץ לטווח התקין.

Diabetes Care November 2014 vol. 37 no. 11 3084-3091

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה