Diabetes

פרוביוטיקה מפחיתה סיכון לאוטואימוניות בתינוקות בסיכון לסוכרת (מתוך כנס ה- European Association for the Study of Diabetes)

בתינוקות בסיכון גנטי להתפתחות סוכרת מסוג 1, טיפול בפרוביוטיקה לפני גיל שלושה חודשים מלווה בהפחתת הסיכון בהיקף של 33% לאוטואימוניות של תאי ביתא בלבלב, כך עולה מתוצאות מחקר שכלל למעלה מ-7,000 ילדים, ופורסמו במהלך כנס ה-European Association for the Study of Diabetes.

מחקר TEDDY הינו מחקר פרוספקטיבי, הכולל 8,676 ילדים הנושאים אללי HLA-DR-DQ בסיכון לסוכרת מסוג 1. המחקר החל בשנת 2004 בפינלנד, שבדיה, גרמניה ומספר מדינות בארצות הברית. הנתונים נאספו מהמשפחות כל שלושה חודשים.

במחקר הנוכחי החוקרים ביקשו לבחון את ההשערה כי חשיפה מוקדמת לפרוביוטיקה עשויה להפחית את הסיכון לאוטואימוניות של תאי לבלב. דגימות דם נלקחו כל שלושה חודשים ושימשו להערכת נוכחות אחד או יותר מהנוגדנים העצמיים לאיי הלבלב, GADA, IAA או IA-2A, כסמנים לאוטואימוניות.

החוקרים עקבו גם אחר מועד חשיפה ראשונה לפרוביוטיקה וסיווגו אותה לפי חשיפה לפני גיל חודש, 1-3 חודשים ובין 3-12 חודשים. חשיפה לאחר 12 חודשים או העדר חשיפה לפרוביוטיקה שימשה כקבוצת ייחוס. החוקרים סיווגו לאחר מכן את הממצאים לפי מדינה ולקחו בחשבון גורמים משפיעים אפשריים, כולל גנוטיפ HLA, קרוב משפחה מדרגה ראשונה עם סוכרת מסוג 1, מגדר, אופן לידה והנקה בלבד במשך למעלה משלושה חודשים. בסיכומו של דבר הם בחנו את הנתונים אודות 7,468 תינוקות.

אוטואימוניות של איי לבלב תוארה ב-575 תינוקות, 7.7% מכלל הנבדקים. מהערכה לפי מדינה, 6.3% מהמשתתפים בארצות הברית פיתחו אוטואימוניות, זאת בהשוואה ל-8.6% מהתינוקות בשבדיה, 8.7% מהתינוקות בפינלנד ו-9.1% מאלו בגרמניה.

ההשפעה הגדולה ביותר תוארה בתינוקות שנחשפו לפרוביוטיקה לפני גיל חודש (יחס סיכון של 0.63), בהשוואה לאלו שקיבלו פרוביוטיקה לאחר גיל 12 חודשים או אלו שלא נחשפו כלל לפרוביוטיקה. באלו בגילאי 1-3 חודשים נרשמה ירידה בהתפתחות אוטואימוניות לתאי ביתא (יחס סיכון של 0.73). כאשר החוקרים שילבו את הנתונים משתי הקבוצות הם זיהו ירידה של 33% באוטואימוניות.

ממצא מעניין נוסף נוגע לכמות הפרוביוטיקה בשימוש, שוב בסיווג לפי מדינה, שהייתה שונה משמעותית. לדוגמא, בפינלנד, 36% מהתינוקות החלו פרוביוטיקה לפני גיל שלושה חודשים, בעוד שבארצות הברית, רק 2% עשו כן ואילו בגרמניה, 24% מהתינוקות נחשפו לפרוביוטיקה עד גיל שלושה חודשים.

מהנתונים עולה כי חשיפה מוקדמת לפרוביוטיקה עשויה להפחית את הסיכון לאוטואימוניות של איי הלבלב. החוקרים זיהו ירידה של כשליש בהיארעות של אוטואימוניות של איי הלבלב. עם זאת, קשר זה דרושים נתונים נוספים לאישור ממצאים אלו.

European Association for the Study of Diabetes; September 18, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה