Diabetes

תמיכה נפשית בחולי סוכרת עם דיכאון מובילה לשיפור תוצאות הטיפול בחולים (מתוך הכנס השנתי של ה-AADE)

ממחקר חדש, שתוצאותיו פורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-AADE (American Association of Diabetes Educators) עולה כי כאשר מחנכי סוכרת משלימים הערכה של המטופלים לנוכחות סימנים של דיכאון וחרדה ומפנים אותם לתמיכה נפשית במידת הצורך, חל שיפור בתסמינים ובאיזון רמות הסוכר בדם של החולים.

במסגרת המחקר פיתחו החוקרים תכנית לזיהוי ותמיכה בדיכאון בחולים עם סוכרת בצפון-קרולינה, באזור בו 16% מהאוכלוסייה סובלים מסוכרת (לעומת שיעור ארצי של 10%), כאשר 30% מהם סובלים מדיכאון ו-65% הם מתחת לקו העוני.

חולים עם סוכרת מסוג 2 הופנו לאחד מחמישה מחנכי סוכרת להדרכה לטיפול עצמי. כל המשתתפים עברו הדרכה כיצד לטפל במחלתם, עם הרגלי אכילה, פעילות גופנית, מעקב, טיפול תרופתי, פתרון בעיות, יכולות התמודדות והפחתת סיכון.

בתכנית זו, המחנכים כללו גם את מדד PHQ2 (Patient Health Questionnaire) להערכת התנהגות/דיכאון/חרדה והפניית המטופלים עם ממצאים חריגים לתמיכה התנהגותית ונפשית.

החוקרים מדווחים כי מבין 1,164 חולים שעברו הערכה ע”י מחנכי סוכרת, בתקופה שבין יוני 2011 ועד יוני 2013, ב-152 חולים התקבלו מדדים חריגים בשאלון PHQ2 והם הופנו להערכת עובדת סוציאלית. 126 מבין אלו הגיעו למפגשים עם העובדת הסוציאלית (82% היענות), עדות כך שהחולים היו מעוניינים בסיוע.

המשתתפים שסבלו מתסמיני דיכאון נפגשו עם העובדת הסוציאלית שלוש פעמים, בממוצע, כפעם בחודש, כאשר כל ביקור ארך כשעה.

לאחר ההדרכה הנפשית, ב-53% מהמטופלים תועד שיפור בתסמיני דיכאון (ירידה ממוצעת מערך של 13 נקודות לפי PHQ2 ל-5 נקודות בתום הטיפול). בנוסף, ב-54% מהמטופלים נרשמה ירידה בערכי HbA1c, מערך ממוצע של 8.8% לפני המפגשים ל-7.7% לאחריהם.

משתתפים שלקחו חלק בהדרכה הנפשית דיווחו כי מדובר היה בהתנסות מצילת חיים ומשנת-חיים, שסייעה להם להרגיש טוב יותר ושמחים יותר.

חשוב מכך, התמיכה הנפשית סייעה בזיהוי חמישה חולים בסיכון לפגיעה בעצמם או באחרים, כאשר עם המשך המעקב אחר החולים מספר זה עלה ל-11 מטופלים. חולים אלו הופנו לשירותי פסיכיאטריה מתקדמים יותר.

American Association of Diabetes Educators Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה