Diabetes

האם שומן חום מספק הגנה מפני סוכרת והשמנה? (Diabetes)

ממחקר חדש שכלל 12 גברים עולה לראשונה כי הפעלת שומן חום עקב חשיפה קלה לקור מובילה לעליה בפינוי סוכר מהדם, ברגישות לאינסולין ובהוצאה האנרגטית בבני אדם. ממצאי המחקר פורסמו במהלך חודש ויולי בכתב העת Diabetes.

מדגם המחקר כלל 12 גברים בריאים, כאשר בחלק הראשון של המחקר, הגברים נחשפו ל-5-8 שעות של קור בדרגה קל (מעלת צלזיוס אחת מעל הטמפרטורה בה הופיעו צמרמורות). לאחר מכן הוזרק למשתתפים סוכר מסומן רדיואקטיבי והושלמה בדיקת PET/CT להערכת נוכחות רקמת שומן חום.

מהנתונים עולה כי שבעה גברים היו חיוביים לנוכחות רקמת שומן חום (עם נפח ממוצע של 69 מ”ל של שומן חום) ובחמישה גברים לא הייתה עדות לשומן חום (עם נפח ממוצע של 4 מ”ל של שומן חום). פרט לשומן חום, הגברים בשתי הקבוצות היו דומים אחד לשני, עם גיל ממוצע של 45 שנים, מדד מסת גוף של סביב 29 ואחוז שומן של כ-31%.

בחלק השני של המחקר, הגברים עברו בדיקה בחדר עם טמפרטורה נוחה.

בשני חלקי המחקר, החוקרים אספו דגימות דם ונשימה להערכת השינוי ברמות סוכר, אינסולין ורמות הורמונים, כמו גם להערכת צריכת חמצן וייצור פחמן דו-חמצני. הם גם אספו דגימות רקמת שומן חום ושומן לבן להערכת ייצור אנרגיה בתא וביטויים גנטיים.

השינויים המתוארים לעיל תוארו רק לאחר חשיפה לקור ולא בבדיקות שנערכו במהלך חשיפה לטמפרטורה תקינה, ורק בקבוצת הגברים עם שומן חום.

מהמחקר עולה לראשונה כי בהשוואת גברים עם רקמת שומן חום, אל מול גברים ללא רקמת שומן חום, בקבוצה הראשונה צריכת הסוכר בדם גבוהה משמעותית. במידה וממצאי המחקר יאושרו במחקרים נוספים ויזוהו התערבויות בטוחות ויעילות להפעלת שומן חום הפיכת שומן לבן לשומן חום, ייתכן כי לממצאים אלו יהיו השפעות טיפוליות.

Diabetes. Published online July 23, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה