Diabetes

האם קיים קשר בין נוירופתיה סוכרתית ובין שינויים בלחץ הדם בשעות הלילה? (Diabetes Care)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש יוני בכתב העת Diabetes Care, עולה קשר בין פולינוירופתיה סוכרתית כואבת ובין עליה במדדי לחץ הדם בלילה, ללא תלות בתחלואה על-רקע כאב.

פולינוירופתיה סוכרתית כואבת הינה סיבוך נפוץ הפוגע באופן משמעותי בשינה, מצב רוח ואיכות החיים של החולים. עם זאת, לעיתים קרובות סיבוך זה אינו מאובחן ואינו מטופל.

מדגם המחקר כלל 113 חולי סוכרת, מהם 34 חולים עם פולינוירופתיה סוכרתית כואבת, 33 חולים עם פולינוירופתיה סוכרתית ללא כאבים ו-46 חולים ללא פולינוירופתיה סוכרתית. בחולים עם פולינוירופתיה סוכרתית כואבת תועדו סימני ותסמיני נוירופתיה גבוהים יותר, בהשוואה לאלו עם נוירופתיה סוכרתית ללא כאבים, אך בשתי הקבוצות התוצאות היו דומות במבחני CART (Cardiovascular Autonomic Reflex Tests).

מדדי לחץ הדם הסיסטולי בשעות הלילה היו גבוהים יותר בקבוצת החולים עם פולינוירופתיה סוכרתית כואבת, בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות (130.4 מ”מ כספית לעומת 124.2 מ”מ כספית באלו עם פולינוירופתיה סוכרתית ללא כאבים ו-119.9 מ”מ כספית באלו ללא פולינוירופתיה סוכרתית.

בחולים עם פולינוירופתיה סוכרתית כואבת תועד שינוי קטן יותר בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי בשעות הלילה, בהשוואה לאלו ללא פולינוירופתיה סוכרתית (5.5 לעומת 8.6 מ”מ כספית בלחץ דם סיסטולי ו-10.8 לעומת 14.2 מ”מ כספית בלחץ דם דיאסטולי).

לא תוארו הבדלים בתוצאות ניטור לחץ דם אמבולטורי בין חולים עם פולינוירופתיה סוכרתית כואבת ובין אלו ללא פולינוירופתיה סוכרתית.

העדר ירידה תקינה של לחץ הדם בלילה (Nondipping) תועד בשמונה חולים (7%), עם קורלציה משמעותית עם נוכחות פולינוירופתיה סוכרתית כואבת, כמו גם עם מדדי CART גבוהים יותר (3.0 לעומת 1.3, p=0.020).

מניתוח סטטיסטי עלה כי תת לחץ דם אורתוסטטי, סיכון גבוה יותר לדום נשימה חסימתי בשינה ותוצאות מדד DN4 (Douleur Neuropathique en 4 Questions) היו כולם גורמים שנקשרו באופן בלתי-תלוי עם השינוי במהלך הלילה בלחץ הדם הסיסטולי ובלחץ הדם הסיסטולי בשעות הלילה.

Diabetes Care. Published online June 26th, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה