Diabetes

במקרים רבים הנטל של איזון הדוק של רמות הסוכר בדם עולה על התועלת (JAMA Intern Med)

בחולים רבים עם סוכרת מסוג 2, איזון הדוק של רמות הסוכר בדם כרוך בנטל גדול יותר מתועלת, ובמאמר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine מציעים החוקרים לעבור לגישת טיפול מותאם אישית.

החוקרים מצאו כי בחולים עם סוכרת מסוג 2, המטופלים במטפורמין ועם ערכי HbA1c נמוכים מ-9%, הוספת טיפול תרופתי אחר לסוכרת במטרה להביא להפחתה נוספת ברמות הסוכר בדם, עשוי להביא לתועלת מתונה בלבד 15-20 שנים מאוחר יותר. בחולים מעל גיל 50, בפרט, כל תועלת אפשרית לעיתים קרובות מתבטלת לאור הנטל הכרוך בטיפול לכל החיים דוגמת עליה משמעותית במשקל הגוף עקב סולפוניל-אוריאה, הצורך בהזרקות אינסולין תכופות, או הסיכון להיפוגליקמיה.

השגת רמת HbA1c נמוכה מ-7% משמשת לעיתים קרובות כמדד איכות, ומחקרים דוגמת UKPDS מצאו כי הפחתת רמות HbA1c מביא לדחיית הופעת והאטת התקדמות מחלה מיקרווסקולארית מוקדמת. עם זאת, במחקר לא תועדה ירידה משמעותית בשיעורי אובדן ראיה, מחלת כליות סופנית או קטיעה לאחר עשר שנים של איזון גליקמי טוב יותר, לדוגמא. התועלת עשויה להופיע 15-20 שנים באחד מכל 20 חולים.

להערכת נטל הטיפול אל מול התועלת בטיפול אינטנסיבי לאיזון רמות הסוכר לעומת איזון מתון של רמות הסוכר בדם בחולים עם סוכרת מסוג 2, החוקרים פיתחו מודל דמה על-בסיס נתונים אודות מבוגרים עם סוכרת מסוג 2, שלקחו חלק במחקר NHANES לשנים 2009-2010, UKPDS ומחקרים אחרים.

התוצא העיקרי היה מדד QALY (Quality-Adjusted Life-Years) והפחתת סיבוכי סוכרת.

לפי המודל, בהנחת נטל טיפול נמוך, טיפול שהפחית רמות HbA1c ב-1% הביא לתועלת של 0.77-0.91 במדד QALY בחולים שאובחנו עם סוכרת מסוג 2 בגיל 45 שנים, אך לתועלת של 0.08-0.10 בלבד באלו שאובחנו בגיל 75 שנים.

לדברי החוקרים, ככל שהחולה צעיר יותר, עם איזון פחות טוב של רמות הסוכר בדם, כך הסיכוי לטיפול אגרסיבי יותר הוא גדול יותר. עם זאת, במידה והטיפול כרוך במטרד רב, אזי יש להבין כי החולה בסיכון מעט מוגבר לסיבוכים, וייתכן ולא משתלם לטפל למניעת סיבוכים אלו.

ממצאים אלו לא כלל 15-20% מהחולים עם סוכרת מסוג 2 עם ערכי HbA1c גבוהים מאוד, ודורשים טיפול אגרסיבי יותר במחלה.

ממצאי המחקר מספקים תובנה רבה יותר בנוגע לאופן התאמת הטיפול בחולים, בניגוד לטיפול ליעד מוגדר בחולי סוכרת. מדובר במאזן בין הפחתת הסיכון לסיבוכים, בהשוואה לנטל הכרוך בטיפול תרופתי קבוע עם תופעות לוואי.

JAMA Intern Med. Published online June 30, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה