Diabetes

ניתוח בריאטרי עשוי להשיג הפוגה מסוכרת גם בחולי סוכרת סוג 2 עם עודף משקל קל יחסית (Lancet Diabetes & Endocrinology )

ע”פ מחקר חדש מה- Lancet Diabetes & Endocrinology טיפול באמצעות ניתוח בריאטרי, בנוסף לטיפול רב תחומי, בחולי סוכרת סוג 2 הסובלים גם ממשקל יתר קל (עם BMI של בין 25-30 ק”ג/מ”ר) הביא לשיפור גדול יותר באיזון הגליקמי , ולמעשה בהשגת הפוגה של הסוכרת, בהשוואה לטיפול מדיקלי בלבד.

ברקע החוקרים מציינים כי ניתוח בריאטרי משפר איזון גליקמי בחולי סוכרת סוג 2 שמנים, אך האפקט שלו על אנשים עם עודף משקל קל יחסית אינו ברור. אי לכך ביקשו החוקרים לבחון אם ביצוע ניתוח טבעת לפרוסקופי עשוי לשפר שליטה גליקמית בחולי סוכרת סוג 2 הסובלים מעודף משקל אך אינם מוגדרים כשמנים (obese).

המחקר היה פתוח תווית , בקבוצות מקבילות, אקראי ונמשך בין נובמבר 2009 ליוני 2013 במרכז אחד במלבורן, אוסטרליה. המשתתפים היו בגילים 18-65 , עם סוכרת סוג 2, ו-BMI בין 25-30 ק”ג/מ”ר אשר הוקצו אקראית ביחס 1:1 באמצעות תוכנה לקבלת טיפול רב תחומי וניתוח טבעת לפרוסקופי, או טיפול רב תחומי בלבד.

יעד המחקר המרכזי היה הפוגה מסוכרת, שהוגדר כריכוז סוכר בצום של מתחת ל-7.0 ממול/ליטר (או 126 מ”ג/ד”ל) , ופחות מ-11.1 ממול/ליטר (200 מ”ג/ד”ל) לאחר העמסת סוכר פומי של 75 ג’, לפחות  יומיים לאחר הפסקת טיפול בתרופות להורדת רמות סוכר. האנליזה בוצעה בשיטת כוונה לטפל.

51 מטופלים השתתפו במחקר, מהם 48 השלימו את תקופת המעקב שנמשכה שנתיים.  12.5% מקבוצת הטיפול הרב תחומי + הניתוח הבריאטרי ו-8% מקבוצת הטיפול הרב תחומי השיגו הפוגה מסוכרת. ההבדל ביחסי ההפוגה היה 0.44 (ברווח בר סמך של 0.17-0.71 , p=0.0012) .

מטופל אחד (4%) בקבוצת ניתוח הטבעת נדרש לניתוח בדיקה, ו-4 (17%) סבלו מ-5 אפיזודות של אי סבילות למזון בשל התאמה מופרזת של הטבעת.

החוקרים מסכמים כי הוספת ניתוח טבעת לפרסקופי לטיפול רב תחומי לחולי סוכרת סוג 2 עם משקל יתר, משפרת איזון גליקמי תוך השגת פרופיל תופעות לוואי נסבל. לדעת החוקרים ניתוח טבעת לפרסקופי בקבוצת מטופלים זו עשוי להוות חלופה סבירה לטיפול בסוכרת.





0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה