Diabetes

שיפור איזון רמות הסוכר בדם בחולי סוכרת מפחית סיכון למחלות לב וכלי דם (מתוך כנס ה-ADA)

עם התחלת טיפול באינסולין בחולים עם סוכרת מסוג 2, באלו בהם הטיפול מוביל לאיזון טוב יותר של רמות הסוכר בדם הסיכון לסיבוכים לבביים מג’וריים הוא נמוך יותר בטווח הזמן הבינוני, בהשוואה לחולים בהם הטיפול אינו מוביל לאיזון טוב יותר של רמות הסוכר בדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש בתנאי העולם האמיתי.

לדברי החוקרים, ממחקרים דוגמת ACCORD ו-ADVANCE עלו מסרים סותרים, אך המחקר הנוכחי מבוסס על נתונים מהחיים האמיתיים והדגים השפעה בולטת מאוד של איזון רמות סוכר בדם על תוצאות קרדיווסקולאריות. הממצאים מבוססים על מחקר CREDIT (Cardiovasculr Risk Evaluation in People with Type 2 Diabetes on Insulin Therapy).

מחקר CREDIT הינו מחקר תצפיתי, לא-התערבותי, שנונעד לבחון את הקשר בין איזון רמות הסוכר בדם ובין אירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם סוכרת מסוג 2, שטופלו באינסולין. בין השנים 2006-2008, המחקר כלל גברים ונשים מעל גיל 40 עם סוכרת מסוג 2 ב-313 מרכזים בקנדה, יפן ועשר מדינות אירופאיות. כל החולים החלו טיפול באינסולין במהלך 1-12 החודשים האחרונים והרופאים התבקשו לדווח על נתונים מעודכנים של המטופלים כל שישה חודשים.

התוצא העיקרי של המחקר כלל שילוב של אירועים מוחיים או אירועים לבביים לא-פטאליים או תמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

המחקר כלל קרוב ל-3,000 חולים עם סוכרת במשך כתשע שנים, אך עם היפרגליקמיה למרות טיפול בתרופות פומיות לסוכרת, ושהחלו טיפול באינסולין. כמחצית מהחולים נטלו שתי תרופות לטיפול בסוכרת, פחות מרבע נטלו תרופה אחת (24.2%) או שלוש תרופות ומעלה (20.1%), כאשר רק 7% מהחולים לא נטלו כל טיפול תרופתי.

הטיפול ההתחלתי באינסולין במחצית מהחולים כלל אינסולין בזאלי בלבד (52%). ביתר המקרים מדובר היה בתערובת אינסולין (23.1%), טיפול באינסולין בזאלי עם אינסולין בזמן ארוחות (14%), אינסולין בזמן ארוחות בלבד (7.5%) או סוג אחר של אינסולין (3.4%).

בחולים עם רמות HbA1c שנותרו גבוהות תועדו תוצאות גרועות יותר. באופן ספציפי, ערכי HbA1c גבוהים ב-1% לוו בעליה של 25% בסיכון לסיבוכים לבביים מג’וריים במהלך ארבע שנות מעקב, בהשוואה לחולים דומים אחרים עם ערכי HbA1c נמוכים ב-1%.

מהתוצאות עולה כי אין חשיבות לדרך השגת איזון רמות הסוכר בדם, אלא הגשמת היעד. המסר הוא כי יש להגיע לאיזון ערכי HbA1c בכל דרך אפשרית. הממצאים מאשרים גם כי בחולים עם היפוגליקמיה חמורה או תסמינית לא תועד סיכון מוגבר לתמותה במהלך המעקב.

American Diabetes Association 2014 Scientific Sessions; June 15, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה