Diabetes

שינוי אורחות חיים וטיפול במטפורמין עשויים לדחות הופעת סוכרת (מתוך כנס מדעי מטעם ה-ADA)

מנתונים חדשים מתכנית DPP (Diabetes Prevention Program) עולה כי חלוקה אקראית של מטופלים בעלי עודף-משקל או השמנת-יתר בסיכון גבוה לסוכרת מסוג 2, לשינוי אינטנסיבי של אורחות חיים או טיפול פומי במטפורמין עשויים להפחית את הסיכון או לדחות התפתחות המחלה למשך 15 שנים, בחלק מהמקרים.

אעפ”י שכ-50% מבין כ-3,000 משתתפים פיתחו סוכרת עם הזמן, מהתוצאות עולה כי סוכרת אינה בלתי-נמנעת בחולים בסיכון גבוה והוכח כי ניתן לדחות או למנוע את התפתחות המחלה.

שתי ההתערבויות היו יעילות במניעת הופעת סוכרת והעובדה ש-85% מהמשתתפים במדגם המקורי המשיכו בתכנית ההארכה, מחקר DPPOS (DPP Outcomes Study) מדגימה את התועלת של ההשתתפות במחקר קליני. בנוסף, העובדה כי 45% מהמשתתפים היו מרקע של בני מיעוטים מעידה על הישימות הנרחבת של התוצאות.

במחקר DPP, 3,234 משתתפים, שהיו בסיכון גבוה לסוכרת עקב הפרעה בסבילות לסוכר ומשקלם, ובמקרים רבים גם היסטוריה משפחתית של סוכרת, חולקו באקראי לאחת משלוש קבוצות: שינוי אינטנסיבי של אורחות החיים, טיפול במטפורמין במינון 850 מ”ג, פעמיים ביום, או פלסבו. בשנת 2002, תוצאות מחקר DPP פורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine והדגימו ירידה משמעותית של 58% בסיכון להופעת סוכרת מסוג 2 עם שינוי אינטנסיבי של אורחות החיים וירידה של 31% עם טיפול במטפורמין, בהשוואה לביקורות, הן בגברים והן בנשים ובקבוצות גיל שונות, כולל קשישים.

בשלב זה הוחל במחקר DPPOS, וכל החולים שטופלו קודם לכן בפלסבו הועברו לקבוצת שינוי אינטנסיבי של אורחות החיים. אלו שנטלו במחקר המקורי טיפול במטפורמין קיבלו גם הדרכה בנושא אורחות חיים, בעוד שהמטופלים בקבוצת שינוי אורחות חיים המקורית קיבלו “דחיפה” לשינוי אורחות חיים.

מטרת מחקר DPPOS הייתה להמשיך ולבחון את ההשפעה של ההתערבות המקורית במחקר DPP על התפתחות סוכרת, מחלות לב וכלי דם וגורמי הסיכון למחלות אלו, כמו גם הופעת סיבוכים מיקרווסקולאריים דוגמת רטינופתיה, נפרופתיה ונוירופתיה, כמו גם ההשלכות הכלכליות.

כעת, 15 שנים מאוחר יותר, בכל שלוש הקבוצות תועדו שיעורי היארעות שנתיים דומים של סוכרת, זאת ככל הנראה מאחר והתערבות לשינוי אורחות חיים הוצעה לכלל המשתתפים במחקר DPPOS וכי כל המשתתפים המועדים כבר פיתחו סוכרת.

עם זאת, נותרו הבדלים בשיעורי ההיארעות המצטברים, אם כי פחות עם הזמן, כפי שניתן היה לצפות. עדיין קיימת ירידה של 27% בשיעורי ההימצאות של סוכרת בקבוצה המקורית של מטופלים בקבוצת איזון אינטנסיבי של אורחות חיים, בהשוואה לקבוצת הפלסבו המקורית, וירידה של 18% בקבוצה המקורית של המטופלים במטפורמין, בהשוואה לפלסבו.

למרות שנראה כי מוקדם מדי לזהות תועלת משמעותית של אחת מהקבוצות המקוריות, שינוי אורחות חיים או טיפול במטפורמין, במניעת מחלות לב וכלי דם או סיבוכי סוכרת (רטינופתיה, נפרופתיה ונוירופתיה), יש סימנים מוקדמים מעודדים.

מתוך כנס מדעי מטעם ה-ADA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה