Diabetes

דיאטה עתירת פוליפנולים משפרת מטבוליזם סוכר בגוף (מתוך כנס EAS)

דיאטה עתירת פוליפנולים, הכוללת שוקולד כהה, תה ירוק, קפה ושמן זית כתית מעולה, מביאה לשיפור משמעותי במטבוליזם סוכר במטופלים בסיכון גבוה לסוכרת ומחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-EAS (European Atherosclerosis Society).

לדברי החוקרים, מקור מוצרי המזון שנבחרו לתכולת פוליפנולים היה מגוון והמטופלים דיווחו כי הדיאטה הייתה נוחה לאורך זמן. מדובר בדיאטה מציאותית במטופלים אלו בסיכון גבוה.

בספרות הרפואית יש עדויות לפיהן פוליפנולים עשויים להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם, להפחית את הסיכון לסוכרת, למנוע ממאירויות מסוימות ואף להשפיע לטובה על התפקוד המוחי. מחקרים תציפיתיים ומחקרים בבעלי חיים הוכיחו כי דיאטות עתירות פוליפנולים עשויים לשפר את המטבוליזם של סוכר.

במחקר הנוכחי, חולקו באקראי 45 משתתפים לאחת מארבע דיאטות: דיאטת בקרה סטנדרטית דלה בחומצות שומן אומגה-שלוש ופוליפנולים, דיאטה עתירת חומצות שומן אומגה-שלוש, דיאטה עתירת פוליפנולים ודיאטה שכללה חומצות שומן אומגה-שלוש ופוליפנולים. כל המשתתפים היו בעלי עודף משקל או השמנת-יתר, עם מדד מסת גוף של מעל 30.

למרות שבקבוצת המשתתפים שהקפידו על דיאטה עתירת חומצות שומן אומגה שלוש במשך שמונה שבועות נרשמה ירידה גדולה יותר במשקל הגוף, תואר שיפור גדול יותר משמעותית ברמות הסוכר בדם וברמות האינסולין בדם עם דיאטה עתירת פוליפנולים במבחן העמסת סוכר פומית. השיפור במטבוליזם הסוכר תואר רק באלו שהקפידו על דיאטה עתירת פוליפנולים. החוקרים מוסיפים כי תכולת פוליפנולים בדיאטה עתירת פוליפנולים הייתה מעט גדולה יותר מהתכולה עם דיאטה שכללה פוליפנולים וחומצות שומן אומגה שלוש.

החוקרים זיהו עוד שיפור בתפקוד תאי ביתא בקרב אלו שהקפידו על דיאטה עתירת פולפנולים, בעוד שספיגת סוכר השתפרה בשתי הקבוצות שצרכו פוליפנולים בדיאטה.

מנגנון הפעולה של פוליפנולים דומה לזה של תרופות המשמשות לטיפול בסוכרת. עם זאת, במקום להמתין עד לאבחנה של המחלה המטבולית, דיאטה עתירת פוליפנולים עשויה לשמש כגישה מונעת. עם זאת, המחקר הנוכחי הוא קטן וקצר יחסית ודרושים מחקרים נוספים לאישור ממצאי המחקר.

מתוך כנס European Atherosclerosis Society

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה