Diabetes

וריאביליות של לחץ הדם אינה מנבאת תמותה בקשישים (Hypertension)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Hypertension מדווחים חוקרים כי אין קשר בין שונות בלחץ הדם מביקור לביקור ובין שיעורי התמותה בקשישים, אם כי קיים קשר בין שינויים ארוכי טווח בלחץ הדם ובין שיעורי התמותה.

לדברי החוקרים, עם העליה בשימוש ברשומות רפואיות ממוחשבות, רופאים יכולים לעקוב אחר שינויים בלחץ הדם של מטופליהם לאורך זמן. מהתוצאות עולה כי שינוי בלחץ דם הינו גורם מנבא משמעותי יותר לתמותה בהשוואה למדידת לחץ דם בנקודת זמן אחת.

החוקרים בחנו את הקשר האפשרי בין שינויים בלחץ הדם מביקור לביקור ועם הזמן ובין התמותה במסגרת מחקר אורכי שכלל למעלה מ-2,900 מבוגרים בגילאי 60 שנים ומעלה, שהיו במעקב למשך עד 15 שנים.

מהנתונים עולה כי אין קשר בין לחץ הדם הבסיסי ובין הסיכון לתמותה, אך בחולים עם שינויים גדולים וקטנים בלחץ הדם במהלך המעקב תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר, בהשוואה לחולים עם שינויים מתונים יותר בלחץ הדם לאורך זמן, עם קשר בצורת U בין השינוי בלחץ הדם והתמותה מכל-סיבה.

לא זוהה קשר בין וריאביליות בלחץ הדם הסיסטולי ובין שיעורי התמותה, אך וריאביליות קטנה יותר בלחץ הדם הדיאסטולי לוותה בשיעורי תמותה גבוהים יותר.

בחולים עם שינוי קטן בלחץ הדם הסיסטולי לאורך זמן תועדו השיעורים הנמוכים ביותר ל תמותה מכל-סיבה, תמותה עקב מחלת לב כלילית ותמותה עקב אירועים מוחיים, אך לא זוהו הבדלים משמעותיים בסיכון לתמותה עקב גורם ספציפי בין חולים עם וריאביליות קטנה ואלו עם וריאביליות בינונית עד גדולה בלחץ הדם.

לאור הממצאים, החוקרים קוראים לרופאים לעקוב אחר השינוי בלחץ הדם של מטופליהם לאורך זמן, ולא להתבסס רק על מדידת לחץ דם יחידה מעבר לסף המשמש להגדרת יתר לחץ דם.

Hypertension 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה