Diabetes

איזון רמות הסוכר בדם בחולים עם סוכרת מסוג 2 מפחית את הסיכון לאבני כליות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AUA)

איזון טוב יותר של רמות הסוכר בדם בחולים עם סוכרת מסוג 2 עשוי להפחית את הסיכון להתפתחות אבני כליות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Urological Association.

לדברי החוקרים, חלק מההשפעה המגנה נובע ממניעת ערכי pH נמוכים בשתן, המאפשרים יצירת גבישים, אך תתכן גם השפעה ישירה של אינסולין, שבשלב זה אינה מובנת לחלוטין.

הן סוכרת והן אבני כליות הן תופעות נפוצות בארצות הברית, עם שכיחות של כ-26 מיליון חולים (8.3%). בנוסף, קיימת חפיפה משמעותית, כאשר כ-21% מהחולים עם סוכרת מסוג 2 מפתחים אבני כליות.

במטרה לבחון אם טיפול תרופתי לסוכרת עשוי לספק הגנה מפני ערכי pH נמוכים בשתן ובאופן זה להפחית את הסיכון לאבני כליות, החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי וזיהו 1,831 חולים עם סוכרת מסוג 2 ואבני כליות, שטופלו בין יולי 2002 ועד ינואר 2013. מבין אלו, 375 חולים (20.5%) טופלו באינסולין ו-1,456 חולים (79.5%) נטלו טיפול בתרופות פומיות לסוכרת.

מניתוח סטטיסטי שלקח בחשבון גיל, מין, מדד מסת גוף, ערכי HbA1c וערכי pH בשתן, עלה כי טיפול באינסולין סיפק הגנה משמעותית מפני ערכי pH נמוכים בשתן (p=0.001), בעוד שערכי HbA1c נקשרו עם שתן חומצי יותר (p<0.001). כל עליה של נקודת אחוז אחת במדדי HbA1c לוותה בירידה של 0.066 ברמת pH של השתן (p<0.001).

כאשר החוקרים קבעו סף pH של 5.5 ומטה, הם מצאו כי ב-45.6% מהחולים שטופלו באינסולין ערכי pH של השתן היו נמוכים, זאת בהשוואה ל-57.4% מאלו שנטלו טיפול פומי לסוכרת (p<0.001).

מהערכת הנתונים לפי התרופה הפומית לטיפול בסוכרת לא עלו הבדלים בין תיאזולידנדיונים (Rosiglitazone, Pioglitazone וכדומה) ובין תרופות פומיות אחרות.

לא זוהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במדדי סיכון לאבנים בבדיקת איסוף שתן במהלך 24 שעות או בהרכב האבנים.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AUA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה