Diabetes

הגדלת צריכת קפה מגנה מפני סוכרת מסוג 2 (Diabetologia)

במאמר שפורסם במהלך חודש אפריל בכתב העת Diabetologia מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש להערכת ההשפעה של צריכת תה או קפה השפעה על הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2, מהן עולה כי ניתן לזהות השפעה של הגדלת צריכת הקפה על הסיכון לסוכרת בתוך פרק זמן קצר יחסית של ארבע שנים.

במחקר התצפיתי החדש שכלל שלושה מדגמים גדולים מארצות הברית מצאו החוקרים כי באלו שהגדילו את צריכת הקפה בכוס וחצי ביום, בממוצע, נרשמה ירידה של 11% בסיכון לסוכרת מסוג 2 במהלך ארבע השנים הבאות, בהשוואה לאלו שלא שינו את היקף צריכת הקפה היומית שלהם. מנגד, באלו שהפחיתו את כמות צריכת הקפה בחציון של שתי כוסות ביום, נרשמה עליה של 17% בסיכון לסוכרת מסוג 2 במהלך ארבע שנים הבאות, בהשוואה לאלו שלא שינו את הרגלי הצריכה שלהם.

שינויים בהרגלי צריכת תה לא השפיעו על הסיכון לסוכרת מסוג 2, ככל הנראה מאחר וחלק קטן מהמשתתפים במחקר שתו תה או שינו את הרגלי צריכת התה שלהם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נערכו מספר מטה-אנליזות בנושא, וכולם הגיעו למסקנה דומה: צריכה גדולה יותר של קפה מלווה בסיכון נמוך יותר לסוכרת מסוג 2. במחקר הנוכחי החוקרים בחנו אם שינויים בהרגלי צריכת קפה ותה עשויים להשפיע על הסיכון לסוכרת מסוג 2 בהמשך. הם מדגישים כי מדובר בכוס קפה שחור רגילה של 240 מ”ל, עם מעט חלב או סוכר, או ללא תוספת חלב או סוכר.

החוקרים אספו נתונים ממחקרי NHS (Nurses’ Health Study), NHS II ו-HPFS (Health Professional’s Follow-up Study), עם נתונים מפורטים אודות הרגלי תזונה, אורח חיים, מצבים רפואיים ומחלות כרוניות, שנאספו כל 2-4 שנים במשך למעלה מעשרים שנים.

הרגלי התזונה נבחנו כל ארבע שנים באמצעות שאלוני תזונה תקפים. היארעות סוכרת מסוג 2 נקבעה על-פי דיווח עצמי ואושרה באמצעות שאלונים נוספים. הסקירה הסופית כללה כ-48,500 נשים ממחקר NHS, כ-47,500 נשים ממחקר NHS II וכ-28,000 גברים ממחקר HPFS.

בסיכומו של דבר, תועדו 7,269 מקרים של סוכרת מסוג 2.

מעבר לשינויים בסיכון לסוכרת מסוג 2 באלו שהגדילו או הפחיתו את צריכת הקפה, בהשוואה לאלו שלא שינוי את הרגלי צריכת הקפה, החוקרים מצאו כי באלו שצרכו את כמות הקפה הגדול ביותר ולא שינוי את היקף צריכת הקפה תועד הסיכון הנמוך ביותר לסוכרת מסוג 2. במשתתפים אלו ששתו שלוש כוסות קפה עם קפאין בכל יום באופן עקבי נרשמה ירידה של 37% בסיכון לסוכרת, בהשוואה לאלו ששתו כמות נמוכה של קפה באופן עקבי (עד כוס קפה ביום).

החוקרים בחנו גם את ההשפעה של קפה נטול קפאין בנפרד בעוד שהצריכה הבסיסית של קפה נטול קפאין לוותה בסיכון נמוך יותר לסוכרת מסוג 2, שינוי בהרגלי צריכת קפה נטול קפאין לא הביאו לשינוי בסיכון הנ”ל. בדומה לצריכת תה, צריכת קפה נטול קפאין הייתה נמוכה מלכתחילה, וחלק קטן מהמשתתפים ערכו שינוי משמעותי בהרגלי צריכת קפה נטול קפאין.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מאשרים את התוצאות ממחקרים פרוספקטיביים, לפיהן צריכת קפה גבוהה יותר מלווה בסיכון נמוך יותר לסוכרת מסוג 2, ומספקים עדויות חדשות לפיהן שינויים בהרגלי צריכת קפה משפיעים על הסיכון לסוכרת.

Diabetologia. Published online April 24, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה