Diabetes

דיאטה עתירת חלבונים והסיכון לסוכרת מסוג 2 (Diabetes Care)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על עדויות נוספות הקושרות בין דיאטה עתירת חלבונים, בעיקר חלבון מן החי, ובין סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2, בעיקר בנשים שמנות.

החוקרים מהולנד ערכו סקירה פרוספקטיבית כחלק ממחקר EPIC-InterAct (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition-InterAct), שמטרתו הייתה לבחון כיצד גורמים גנטיים ואורחות חיים מובילים לסוכרת במדינות אירופאיות.

הסקירה כללה כ-10,900 מקרים של סוכרת מסוג 2 ותת-קבוצה של כ-15,000 משתתפים, כולל 736 מקרים של סוכרת, עם מעקב ממוצע של 12 שנים. המחקר כלל מקרים בין השנים 1991-2007 ב-8 מדינות.

מחקרים קודמים בחנו קשר אפשרי בין צריכת בשר והסיכון לסוכרת. בסקירה הנוכחית, החוקרים התבססו על שאלוני תזונה להערכת הרגלי האכילה של המשתתפים. הם סיווגו צריכת חלבונים לפי חמישונים של גרם בכל יום. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין צריכת חלבונים ובין היארעות סוכרת.

הצריכה המשוערת של חלבונים עמדה על 90. גרם ליום בגברים ועל 91 גרם ליום בנשים. בספרד תועד הצריכה הגבוהה ביותר עם 102.5 גרם ליום; בגרמניה (80 גרם ליום) ושבדיה (80.8 גרם ליום) תועדה הצריכה הנמוכה ביותר.

החוקרים מצאו כי צריכת חלבונים גבוהה יותר מלווה בעליה של 13% בשיעורי ההיארעות של סוכרת לכל עליה של 10 גרם, לאחר תקנון לצריכת אנרגיה, מרכז, מין, גורמי סיכון לסוכרת וגורמים תזונתיים .

בנשים, הקשר המאושר בין צריכת חלבונים מכל סוג וחלבונים מן החי והעלייה בהיארעות סוכרת עמד על 10% (p<0.001). בנשים שמנות נרשמה עליה של 19% בשיעורי ההיארעות, בהשוואה לנשים בעלות משקל תקין. החוקרים לא זיהו קשר דומה בגברים.

הנתונים לא הצביעו על קשר מובהק בין היארעות סוכרת ובין צריכת מוצרי חלב, דגים או חלבונים מן הצומח.

לדברי החוקרים, מדובר במחקר הגדול ביותר מסוגו במונחים של גודל המדגם, מספר המקרים ושנות מעקב, והינו המחקר הראשון להערכת הקשר בין היארעות סוכרת מסוג 2 ובין צריכת חלבונים באירופה. הם מסכמים וכותבים כי צריכה גדולה יותר של חלבונים מלווה בהיארעות גבוהה יותר של סוכרת מסוג 2 באוכלוסיות אירופאיות.

לאור העליה המהירה בשכיחות סוכרת מסוג 2, החוקרים מאמינים כי יש לשקול המלצה להגבלת צריכת חלבונים בתזונה, בפרט חלבון מן החי.

Diabetes Care. Published online April 10, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה