Diabetes

טיפול בדוקסילין במינון נמוך עשוי להאט התקדמות רטינופתיה סוכרתית (JAMA Opthalmol)

טיפול בדוקסילין במינון נמוך עשוי להאט את התקדמות רטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר קטן להוכחת-עיקרון, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת JAMA Ophthalmology.

החוקרים מארצות הברית וקנדה כותבים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר התצפיתי הראשון המציע קשר בין טיפול נוגד-דלקת פומי במינון נמוך ובין שיפור תת-קליני בתפקוד הרשתית. הם מוסיפים כי בשלב זה, אין טיפולים מוכחים להאטת התקדמות NPDR (Nonproliferative Diabetic Retinopathy), הפגיעה העינית הנפוצה במרבית חולי הסוכרת.

מדובר במחקר אקראי, שארך 24 חודשים וכלל 30 משתתפים, שקיבלו פיצוי כלכלי וגויסו בין 1 באוקטובר, 2008, ועד 31 במאי, 2010. כל החולים סבלו מסוכרת מסוג 1 או מסוכרת מסוג 2, עם עדות ל-NPDR או Proliferative Diabetic Retinopathy (PDR) שאינו בסיכון גבוה, בהתאם להגדרות ה-Early Treatment Diabetic Retinopathy Study.

המשתתפים חולקו באופן שווה לטיפול במינון נמוך של דוקסילין (50 מ”ג) או פלסבו, למשך 24 חודשים. החוקרים לא היו מודעים לטיפול שניתן לחולים והם העריכו את ההיענות לטיפול ע”י ספירת כדורים ושיחות טלפון חודשיות ע”י מתאם המחקר.

החוקרים בחנו את קוטר כלי הדם של הרשתית וערכו בדיקות עיניים מקיפות בתחילת המחקר. הם העריכו את תפקוד הרשתית באמצעות שישה מדדים שונים.

במהלך המחקר נערכו בדיקות עיניים חוזרות כל שלושה חודשים ובדיקות להערכת תפקוד הרשתית והערכת ההשפעה על איכות החיים כל שישה חודשים. בדיקות FA (Fluorescein Angiography) נערכו לאחר 24 חודשים. ריכוז HbA1c, רמות כולסטרול בדם, רמת קריאטינין, בדיקות היריון, לחץ דם ומדד מסת הגוף נבדקו בתחילת המחקר וכל שלושה חודשים. החוקרים העריכו את ההתקדמות לרטינופתיה סוכרתית בסיכון-גבוה לפי שינויים בדרגת החומרה בקריטריוני Early Treatment Diabetic Retinopathy Study או צורך בפוטוקואגלציה.

80% מהמשתתפים בתחילת המחקר השלימו את המחקר. הקבוצות היו דומות במרבית המאפיינים בתחילת המחקר, למעט משך הסוכרת, שהיה קצר יותר בקבוצת המטופלים בדוקסילין, בהשוואה לקבוצת הפלסבו (19.6 לעומת 27.2 שנים, p=0.003). החל משישה חודשים, בקבוצת ההתערבות תועדו מדדי FDP (Frequency Doubling Perimetry) טובים יותר משמעותית, בהשוואה לקבוצת הפלסבו, עם הבדל שנותר משמעותי לאחר 12 ו-24 חודשים. לאחר 24 חודשים, תועדה עליה במדדי FDP בקבוצת ההתערבות (1.8 dB+) וירידה בקבוצת הפלסבו (1.9 dB-). הבדל זה נותר משמעותי לאחר תקנון למשך הסוכרת. לא תוארו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות ביתר תפקודי הראיה ותוצאות אנטומיות.

במהלך המחקר תוארו שלושה אירועים חריגים מג’וריים (תאונת דרכים, עליית ערכי קריאטינין ודימום זגוגיתי), כאשר אף אחד מאלו לא יוחס לטיפול בדוקסילין. אירוע חריגי מינורי (בחילות) עשוי היה לנבוע מתרופת המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המחקר הנוכחי הינו מחקר להוכחת-עיקרון ודרושים מחקרים גדולים יותר לאישור הממצאים.

JAMA Opthalmol. Published online March 6, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה