Diabetes

מומחים קוראים להגביר את המודעות לחשיבות אי-ספיקת לב בחולי סוכרת (Lancet Diabetes Endocrinol)

הקריאה להכיר באי-ספיקת לב כסיבוך חשוב של סוכרת זוכה ליותר ויותר הדים, כאשר מומחים קוראים לקחת בחשבון כי אי-ספיקת לב נפוצה בחולי סוכרת ובעלת חשיבות פרוגנוסטית גדולה. בנוסף, במחקרים להערכת טיפולים חדשים להפחתת רמות הסוכר בדם בחולי סוכרת יש להתייחס לסיכון המוגבר לאשפוזים בשל אי-ספיקת לב כתוצא סיום מרכזי, בדומה לאוטם לבבי או אירוע מוחי. למעשה, המומחים קוראים לשלב אשפוזים בשל אי-ספיקת לב כמרכיב בתוצא הקרדיווסקולארי המשולב של מחקרים, במטרה להעריך טוב יותר את הפרופיל הקרדיווסקולארי.

בחולים עם סוכרת מסוג 1 או מסוג 2 קיימת קורלציה בין ערכי HbA1c ובין הסיכון להתפתחות סיבוכים מיקרווסקולאריים ומאקרווסקולאריים בעתיד. שיפור איזון רמות הסוכר בדם מביא להפחתה משמעותית של הסיכון לסיבוכים מיקרווסקולאריים, ועם מעקב ממושך, מביא להפחתה מתונה בסיכון לאירועים טרשתיים. הפחתת ריכוז HbA1c באמצעות תרופות חדשות לאיזון רמות הסוכר בדם (לבד או בשילוב עם תרופות אחרות להורדת רמות סוכר בדם) שימש עד לאחרונה כסמן עקיף לפוטנציאל של הטיפול להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

כעת הנחה זו אינה מקובלת עוד ורשויות הבקרה מחייבות הוכחת הבטיחות הקרדיווסקולארית של התרופות לסוכרת. בשנת 2008, מנהל המזון והתרופות האמריקאי פרסם הנחיות לתעשייה עם המלצה להוכיח באופן פרוספקטיבי את הבטיחות הקרדיווסקולארית של תרופות שנועדו לטיפול בסוכרת. המלצה דומה פורסמה ע”י ה-EMA (European Medicines Agency) בהנחיות משנת 2012. הבטיחות הקרדיווסקולארית דורשת בד”כ הוכחה כי התרופות אינן מביאות לעליה בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, תוצא סיום שלרוב כולל תמותה קרדיווסקולארית, אוטם שריר הלב, או אירוע מוחי.

עם זאת, קיים חשש לאור העדר מחקרים בקנה מידה גדול להערכת ההשפעה של תרופות חדשות להפחתת רמות סוכר בדם על אשפוזים בשל אי-ספיקת לב כתוצא עיקרי מוגדר מראש. לסוגיה זו חשיבות רבה מאחר ולאשפוז לבית החולים בשל אי-ספיקת לב חשיבות פרוגנוסטית לסיבוכים קרדיווסקולאריים של סוכרת. יתרה מזאת, מדובר בתוצא הקרדיווסקולארי היחיד עם שכיחות גבוהה יותר עם חלק מהתרופות להפחתת רמות הסוכר בדם.

לפיכך, הכותבים מאמינים כי יש לבחון באופן סיסטמי את נושא אי-ספיקת לב במחקרים להערכת תוצאים קרדיווסקולאריים של כל התרופות החדשות להפחתת רמות סוכר בדם.

Lancet Diabetes Endocrinol 2014

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

על-רקע זה כדאי להזכיר את הדיווחים לפיהם תרופות מסוימות לטיפול בסוכרת (רוסיגליטזון בעבר, סקסגליפטין לאחרונה) נמצאו קשורות לעלייה בסיכון לאירועי אי-ספיקת לב. מה שמחייב גישה זהירה וסלקטיבית בשימוש בתרופות אלו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה