Diabetes

מודל טיפול כרוני משפר גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes Care)

יישום מודל טיפול כרוני מביא לשיפור גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם סוכרת מסוג 2, אך ללא שיפור באיזון רמות הסוכר בדם, כך מדווחים חוקרים משווייץ במאמר חדש, שפורסם בכתב העת Diabetes Care.

החוקרים כותבים כי לדעתם, ממצאי המחקר מוכיחים כי ניתן להביא לשיפור איזון גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם כאשר הרופאים מודעים וממוקדים (כפי שהיה בקבוצת הביקורת), אך כי מודל טיפול כרוני עשוי להביא לשיפור גם במדדים דוגמת תופעות לוואי, כאשר רופאים אינם שמים את הדגש על נושא זה.

מודל הטיפול הכרוני כולל גישת טיפול ממוקדת-צוות, התומכת בשיתוף פעולה בין צוותי טיפול ראשוני ומעצימים את החולים לקחת חלק בטיפול בעצמם. למרות שמודל זה זכה לתמיכה רבה בארצות הברית, הוא משמש לעיתים רחוקות ברחבי אירופה.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון אם גישה מבוססת-צוות של מודל טיפול כרוני תביא לשיפור פרופיל הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם סוכרת מסוג 2, לאחר שנה אחת. הגישה הנ”ל כוללת אחות מרפאה בטיפול ב-326 חולים ב-30 מרפאות ראשוניות, שחולקו באקראי לגישת טיפול כרוני (קבוצת התערבות) או טיפול סטנדרטי (קבוצת ביקורת).

במהלך המעקב, לא תוארו הבדלים בריכוז הממוצע של ערכי HbA1c בין החולים בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הביקורת, אם כי חל שיפור משמעותי בערכי HbA1c בשתי הקבוצות (0.27%- ו-0.22%-, בהתאמה).

מנגד, בקבוצת ההתערבות תועד שיפור גדול יותר משמעותית בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי ובערכי LDL, בהשוואה לביקורות.

בשתי הקבוצות נרשמה עליה במספר הביקורים לרופא המשפחה במהלך 12 חודשי המחקר, ללא הבדל בין הקבוצות. יתרה מזאת, לא תועדו הבדלים בין הקבוצות בכל הנוגע לטיפול לאיזון סוכרת, טיפול לאיזון יתר לחץ דם או טיפול להפחתת שומנים בדם.

עוד תועד שיפור במדדי PACIC (Patient Assessment of Chronic Illness Care) בקבוצת ההתערבות, כאשר בקבוצת הביקורת המדדים נותרו יחסית יציבים, אך ללא הבדלים משמעותיים בשינוי במדדי איכות החיים בין שתי הקבוצות.

במבט ראשון, החוקרים הופתעו מכך שמודל הטיפול הכרוני לא הביא לשיפור בערכי HbA1c. עם זאת, לאחר בחינה מעמיקה יותר, ממצאים אלו משקפים את הפוטנציאל האמיתי של גישה זו: בקבוצת הביקורת, הרופאים היו מודעים לנושא מאחר ולקחו חלק במחקר אקראי ומבוקר בנושא סוכרת ולא ניתן להסתיר זאת מהם. לפיכך, החוקרים מניחים כי הרופאים הראשוניים בקבוצת הביקורת התמקדו מעט יותר בנושא איזון רמות הסוכר בדם. ייתכן כי זוהי הסיבה לשיפור שתועד בערכי HbA1c בשתי הקבוצות, ללא הבדל משמעותי.

מהנתונים עולה כי ניתן ליישם את גישת מודל הטיפול הכרוני גם במרפאות קטנות יותר, הנפוצות במערכות הבריאות במדינות אירופאיות.

Diabetes Care 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה