Diabetes

נשים סוכרתיות בסיכון גבוה יותר לשבץ מאשר גברים סוכרתיים (Lancet)

ע”פ מחקר חדש מה-Lancet  הסיכון המוגבר לשבץ בקרב חולי סוכרת גדול עוד יותר בנשים בהשוואה לגברים.

ברקע מציינים החוקרים כי סוכרת סוג 2 הינה גורם סיכון מג’ורי לתמותה ונכות ברחבי העולם, וכן היא גם גורם סיכון לשבץ. אולם,  לא ידוע אם ובאיזו מידה גורם הסיכון לשבץ תלוי בזהות המינית. לצורך הערכת קשר זה ביצעו החוקרים סקירת ספרות ומטה-אנליזה שנועדה להעריך את האפקט היחסי של סוכרת על סיכון לשבץ בנשים בהשוואה לגברים.

החוקרים ביצעו סקירת ספרות שיטתית מ-PUBMED של דיווחים פרוספקטיביים, ומחקרי עוקבה מבוססי אוכלוסיה שפורסמו בין 1/1/1996 עד 16/12/2013. המחקרים נבחרו במידה ודיווחו נתונים על בסיס שיוך מיני של סיכון יחסי לשבץ הקשור לסוכרת, והשונות של סיכון זה. החוקרים צירפו שיעורי סיכון יחסיים מצטברים המשווים נשים עם גברים תוך שימוש במטה-אנליזה עם אפקט רנדומלי תוך שימוש בשיקלול שונות הפכית.

החוקרים ריכזו את המידע שנאסף מ-64 מחקרים שנכללו בהם 775,385 משתתפים ו-12,539 מקרים של שבץ קטלני ולא קטלני.

הסיכון היחסי המצרפי לאחר התאמות מקסימליות לשבץ הקשור לסוכרת היה 2.28 (בטווח בר סמך של 1.93-2.69) בנשים, ושל 1.83 (בטווח 1.6-2.8) בגברים.

בהשוואה לגברים עם סוכרת, נשים עם סוכרת נמצאו בסיכון מוגבר יותר לשבץ של פי 1.27 (ברווח בר סמך של בין 1.1-1.46 , I2=0% )., ללא עדכות להטיית פירסום. הבדל מינים זה נמצא באופן עקבי לאורך כל תתי הקבוצות שהוגדרו מראש למחקר. (סוגי שבץ , ומאפייני אוכלוסיה שונים).

החוקרים מסכמים כי הסיכון לשבץ בחולי סוכרת הוא גבוה יותר באופו מובהק בנשים בהשוואה לגברים, ללא תלות בהבדלים אחרים בין המינים בגורמי סיכון קרדיווסקולרים אחרים.  לדעת החוקרים, מידע זה מוסיף לעדות הקיימת שגברים ונשים סובלים באופן שונה ממחלות הקשורות לסוכרת, ומצביע על הצורך לעבודה נוספת שתבהיר את ההתנהגות הביולוגית או חברתית הקשורים להבדלים אלה.

The Lancet, Early Online Publication, 7 March 2014

הערת המערכת: המשמעות היא שבנשים, עוד יותר מאשר בגברים , יש מקום לאתר ולטפל בגורמי הסיכון הנוספים לשבץ , מעבר לסוכרת.  יש לציין שרק בשבוע שעבר דיווחנו על מחקר שפורסם ב-diabetologia אשר מצא שגם אי איזון גליקמי בחולי סוכרת משמעותי יותר מבחינת הסיכון לשבץ בנשים בהשוואה לגברים. כלומר, גם לאיזון הסוכרת מבחינת הגנה מפני שבץ יש חשיבות גדולה יותר אצל נשים. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה