Diabetes

תוספי מזון על-בסיס צמחי עשויים להפחית את הסיכון לסוכרת (Diabetes Care)

ריכוזים נמוכים בשתן של מטבוליטים של כימיקאלים המיוצרים על-בסיס צמחים מלווים בסיכון גבוה יותר לסוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים פרוספקטיביים של מחקר Nurses’ Health Study.

החוקרים כותבים כי זהו אינו המחקר הראשון להערכה פרוספקטיבית של הריכוזים בשתן של מטבוליטים אלו בהקשר של הסיכון לסוכרת מסוג 2, וממצאים אלו מספקים תמיכה נוספת להמלצות לעודד דיאטה על-בסיס צמחי, כולל דגנים מלאים, פירות, ירקות, יין אדום וקפה, למניעה ראשונית של סוכרת.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 1,107 משתתפות במחקר, ללא סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם, או ממאירות בתחילת המחקר, אך שפיתחו סוכרת במהלך המעקב. המדגם כלל 452 נשים ממחקר NHS המקורי, שכלל 121,700 נשים בגילאי 30-55 שנים בשנת 1976, ו-655 נשים ממדגם שני (NHS II) מבין 116,686 נשים שנכללו בשנת 1989 בגילאי 25-42 שנים.

דגימות דם ושתן נלקחו בשנים 2000-2001 למחקר NHS ובשנים 1995-2000 למחקר NHS II. המעקב נמשך עד 2008 (NHS) ועד שנת 2007 (NHS II).

לכל משתתפת בשני המדגמים התאימו החוקרים באקראי משתתפת בגיל דומה בעת איסוף הדגימות, חודש הדגימה, מצב הצום (מעל 8 שעות צום או פחות), שתן ראשון של הבוקר (כן או לא), גזע, מצב מנופאוזה וטיפול הורמונאלי חליפי במחקר NHS II, שלא פיתחה סוכרת מסוג 2 במהלך המעקב הצריכה התזונתית נבחנה על-בסיס שאלוני תזונה.

בנשים שפיתחו בשלב מאוחר יותר סוכרת מסוג 2 תועדו בשתן ריכוזים נמוכים יותר של שני המטבוליטים המג’וריים (Enterodiol ו-Enterolactne), בהשוואה לביקורות, עם הבדל של כמעט פי שתיים. מטבוליטים אלו פעילים יותר ביולוגית מהכימיקאלים המקוריים.

לפני תקנון לגורמים אחרים מאלו ששימשו להתאמה בין קבוצת המקרים והביקורות, תוארה ירידה מובהקת סטטיסטית בסיכון לסוכרת מסוג 2 בנשים ברבעון העליון של שני המטבוליטים, בהשוואה לאלו ברבעון התחתון. לאחר תקנון נוסף לגורמי סיכון לסוכרת , בעיקר מדד מסת גוף, הקשר נותר משמעותי עם שני המטבוליטים במדגם NHS II (P=0.002), אך לא במדגם NHS (p=0.24). החוקרים זיהו קורלציה בין רמה גבוהה יותר של Enterolignan ובין מדדי מסת גוף נמוכים יותר בשני המדגמים.

תועד קשר מנה-תגובה, עם קשר ליניארי משמעותי לקשר בין רמות Enterolactone ובין הסיכון לסוכרת ועם שני המטבוליטים יחדיו.

באופן כללי, הקשר בין ריכוז גבוה יותר של המטבוליטים ובין סיכון נמוך יותר לסוכרת היה בולט יותר במשתתפות בעלות עודף-משקל או השמנת-יתר.

לאחר תקנון נוסף לאיכות התזונה הכוללת, עדיין תועד קשר משמעותי בין רמות המטבוליטים ובין הסיכון לסוכרת.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים לאישור הממצאים ולהערכת מנגנונים אפשריים האחראיים לקשר הנ”ל.

Diabetes Care. Published online February 18, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה