Diabetes

מחקר חדש מישראל קובע: יש מקום לשיפור הטיפול הראשוני במחלת כליות על-רקע סוכרת (Prim Care Diab)

רופאי משפחה מטפלים בהצלחה בחלק ממרכיבי הטיפול בחולי סוכרת עם מחלת כליות, אך אינם עושים עבודה טובה בהיבטים אחרים של הטיפול, כך עולה מתוצאות מחקר חדש בקרב רופאים בישראל, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Primary Care Diabetes.

ד”ר צופיה אילת צנעני מהמרכז הרפואי העמק בעפולה ושותפיה מדווחים כי האחריות לאבחנה מוקדמת וטיפול במחלת כליות כרונית מוטלת בעיקר על רופאי משפחה. במטרה לבחון כיצד רופאים מתמודדים עם הטיפול הנ”ל, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 169 רופאי משפחה בשירותי בריאות כללית, שטיפלו ב-1,799 חולים בצפון ישראל, כולם אובחנו עם סוכרת ומחלת כליות כרונית בשלב 3, יתר לחץ דם ומחלת לב וכלי דם.

רופאי המשפחה היו במעקב פעמיים במהלך מרווח של חצי שנה באמצעות מאגר נתונים ממוחשב אזורי. החוקרים עקבו אחר מדידות וטיפול בלחץ הדם, ערכי LDL, פרוטאינוריה, המטוריה ואנמיה.

חלק מהמדדים הללו היו מוכרים לרופאי משפחה דרך תכניות מדדי איכות בשנים האחרונות, במטרה לשפר את הטיפול בחולים עם מחלות כרוניות ולעודד רפואה מונעת. בנוסף, שירות נפרולוגי באזור פעל במשך כחמש שנים, במהלכן ניתן מידע כללי בנוגע לטיפול בחולים עם מחלת כליות כרונית למעלה מפעם אחת לכל רופא.

החוקרים התבססו על הנחיות NICE (National Institute for Health and Care Excellence) לאבחנה מוקדמת וטיפול במחלת כליות כרונית בחולים בתנאי טיפול ראשוני ושניוני, כבסיס להשוואת יעדי הטיפול בחולים.

החוקרים זיהו שיעורי טיפול גבוהים במרכיבים שנכללו במדדי האיכות, הן בהערכה הראשונה והן בהערכה השנייה. לדוגמא, שיעורי מדידת לחץ דם ובדיקות HbA1c עמדו על 99% ו-98%, בהתאמה, בהערכה השנייה. בדיקות לערכי LDL תועדו ב-95% מהחולים בנקודת הזמן הראשונה וב-98% מהחולים בנקודת הזמן השנייה. בדיקות דם להמוגלובין, למרות שאינן נכללות במדדי איכות, היו גם הן גבוהות. בדיקת שתן לפרוטאינוריה בוצעה ב-80% מהחולים בהערכה הראשונה וב-91% מהחולים בהערכה השנייה. עם זאת, פחות ממחצית מהחולים שענו על הקריטריונים להפניה לנפרולוג אכן הופנו לטיפול זה, אם כי לא תועדה התקדמות בנקודת הזמן השנייה. מדד זה אינו נכלל במדדי האיכות.

החוקרים כותבים כי ברור כי חולים עם סוכרת בסיכון למחלת כליות כרונית מטופלים טוב יותר למניעת סיבוכים של מחלות לב וכלי דם, בעוד שפעילויות ספציפיות לטיפול במדדים כלייתיים אינם מטופלים היטב. הם מסכמים וכתבים כי יש לבחון את הנקודות הללו ולעודד רופאי משפחה להרחיב את הטיפול בחולי סוכרת, מעבר למרכיבי הטיפול הנכללים במדדי איכות.

Prim Care Diab 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה