Diabetes

מחקר ישראלי – יש מקום לשיפור הטיפול בנשים סוכרתיות לפני ובמהלך ההיריון (Diabetes Care)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים מישראל על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי הייעוץ הרפואי לנשים סוכרתיות לפני ובמהלך ההיריון אינו-אופטימאלי וכי דרושים מאמצים נוספים וטיפול מכוון במטרה לשיפור הטיפול באוכלוסיה זו.

במסגרת המחקר ביקשו ד”ר שלומית ריסקין-משיח ושותפיה לבחון את איכות הטיפול הרפואי סביב ההיריון בנשים סוכרתיות הרות ולהעריך את ההשפעות של מאפיינים סוציו-אקונומיים.

המחקר התבסס על נתונים רטרוספקטיביים ממאגר אלקטרוני שכלל נשים סוכרתיות, המבוטחות בשירותי בריאות כללית, שילדו בין השנים 2008-2011. החוקרים כללו נתונים אודות ערכי HbA1c ובדיקות מעבדה אחרות, הנפקת מרשמים, ייעוץ תזונתי ובדיקות עיניים, וכן אספו נתונים סוציו-דמוגרפיים. הם דירגו כל אחד מתשעה אמצעים מומלצים בתקופה שסביב ההיריון וחישבו מדד איכות משולב, עם ערכים שנעו בטווח 0-8.

מדגם המחקר כלל 166 נשים עם 180 לידות; ההבדלים באיכות המדדים נעו בין 81% עבור ערכי HbA1c ובדיקות להערכת התפקוד הכלייתי ל-30% בלבד עם ייעוץ תזונתי ו-41.1% עם בדיקות עיניים. ב-49% מהנשים ערכי HbA1c היו נמוכים מ-7.0%. 45% מהנשים בלבד נטלו חומצה פולית, בעוד ש-13.9% המשיכו בטיפול בתרופות בעלות פוטנציאל טרטוגני במהלך הטרימסטר הראשון. בשליש מהנשים מדד האיכות הכולל היה נמוך (0-3).

מניתוח הנתונים עלה כי המשתנים המשמעותיים היחידים שניבאו מדדי איכות נמוכים כללו מספר הריונות קודמים (יחס סיכויים של 3.43), מוצא אתני (יחס סיכויים של 3.76) ומהגרים (יחס סיכויים של 3.73).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי יש מקום לשיפור הטיפול בנשים סוכרתיות לפני היריון ובמהלך חודשי ההיריון וכי דרושים מאמצים נוספים וטיפול המכוון באופן ספציפי לאוכלוסיית נשים זו.

Diabetes Care November 12, 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה