Diabetes

תופעת השחר נפוצה במחצית מהחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes Care)

במאמר חדש, שפורסם במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Diabetes Care, מדווחים חוקרים כי לתופעת השחר (Dawn Phenomenon) השפעה משמעותית על חלק גדול מהחולים עם סוכרת מסוג 2 וקיימת כבר בחלק מהחולים תחת טיפול בתזונה בלבד. בנוסף, ההשפעה אינה קטנה עם טיפול בתרופות פומיות לסוכרת.

תופעת השחר נוגעת לעליה ספונטאנית בערכי הסוכר בדם, המופיעה בסוף הלילה בחולים עם סוכרת מסוג 1 ובחולים עם סוכרת מסוג 2; תופעה זו אינה קיימת בחולים ללא סוכרת, מאחר שהייצור האנדוגני של אינסולין מונע זאת.

מהממצאים עולה כי בחלק מהחולים עם סוכרת מסוג 2, בעיקר אלו עם ערכי HbA1c קרובים ל-7%, עם עדות לתופעת השחר, יש לשקול טיפול באינסולין בשלב מוקדם מהמקובל, מאחר שאינסולין עשוי להעלים תופעה זו.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים 248 חולים עם סוכרת מסוג 2, שאינם מטופלים באינסולין, ועברו ניטור רציף של ערכי הסוכר בדם במשך יומיים רצופים וסווגו לשלוש קבוצות, על-בסיס הטיפול שניתן להם: תזונה בלבד (53 חולים), טיפול בתרופות המעלות את הרגישות לאינסולין בלבד (מטפורמין ו/או תיאזולידנדיונים, 82 חולים), וטיפול בתרופות המעודדות הפרשת אינסולין (סולפוניל-אוריאה, גלינידים, או מעכבי DPP-4), לבד או בשילוב עם תרופות המעלות את הרגישות לאינסולין (113 חולים).

חציון היקף העליה בערכי סוכר בעלות השחר עמד על 16 מ”ג לד”ל, ולא זוהה הבדל מובהק סטטיסטית כאשר החוקרים השוו בין הקבוצות השונות לפי קטגוריות הטיפול.

לאחר מכן המשתתפים חולקו בהתאם להופעת או העדר תופעת השחר שהוגדרה כעליה של מעל 20 מ”ג לד”ל בערכי הסוכר בדם, על-בסיס מחקר קודם. במחצית מהמשתתפים הייתה עדות לתופעה זו.

הן ערכי HbA1c והן ערכי הסוכר הממוצעים במהלך 24 שעות היו גבוהים יותר משמעותית בחולים עם עדות לתופעת השחר, בהשוואה ללא עדות לתופעה זו. ההבדלים הממוצעים עמדו על 0.39% בערכי HbA1c ועל 12.4 מ”ג לד”ל בריכוז הסוכר הממוצע.

ההשפעה הממוצעת על ערכי סוכר במהלך 24 שעות לא הייתה שונה משמעותית באלו תחת שינוי תזונתי בלבד, בהשוואה לשתי תתי הקבוצות שטופלו בתרופות פומיות בלבד. לפיכך, נראה כי תופעת השחר קיימת כבר באלו שאינם מקבלים כל טיפול תרופתי לאיזון רמות הסוכר בדם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ההשפעה של תופעת השחר על איזון רמות הסוכר בדם בחולים עם סוכרת מסוג 2, כפי שבא לידי ביטוי בערכי HbA1c, עמדה על 0.4% ולא נעלמה בעקבות טיפול באחת מהתרופות הפומיות הזמינות כיום לאיזון רמות הסוכר בדם.

Diabetes Care. Publish online October 29, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה