Diabetes

היתרון של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים בחולי סוכרת מטופלים באינסולין (מתוך כנס TCT)

ניתוח נתוני מחקר FREEDOM, שמצא כי לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים יש עדיפות על פני התערבות כלילית מילעורית בחולי סוכרת עם מחלה רב-כלית, מאשר כי התועלת נשמרה בחולים שטופלו באינסולין. ממצאי הסקירה הוצגו במהלך כנס TCT לשנת 2013.

בקרב חולי סוכרת מטופלים באינסולין, שיעור הסיבוכים הקרדיווסקולאריים המג’וריים היה גבוה יותר משמעותית, בהשוואה לחולים שלא טופלו באינסולין, אך היתרון במונחים של תוצאות קליניות עם ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים על-פני התערבות כלילית מילעורית באה לידי ביטוי בחולי סוכרת התלויים באינסולין ואלו שאינם תלויים באינסולין.

במחקר FREEDOM, בחולים עם סוכרת ומחלה כלילית רב-כלית שעברו ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים שיעורי התמותה מכל-סיבה, אוטמים לבביים לא-פטאליים או אירועים מוחיים לא-פטאליים, היו נמוכים יותר משמעותית בהשוואה לחולי סוכרת לאחר התערבות כלילית מילעורית.

מדדי מסת הגוף של 602 החולים שטופלו באינסולין היו גבוהים יותר, עם משך סוכרת ארוך יותר (15.1 שנים לעומת 7.7 שנים), עם ערכי HbA1c גבוהים יותר ושכיחות גבוהה יותר של מחלות רקע, בהשוואה ל-1,248 החולים שלא טופלו באינסולין. בהשוואה לחולים ללא אינסולין, בקרב חולי סוכרת התלויים באינסולין תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר, עם שיעורים גבוהים יותר של תמותה קרדיווסקולארית, אירועים מוחיים, אוטמים לבביים ורה-וסקולריזציה, בהשוואה לחולים שלא טופלו באינסולין. שיעור הסיבוכים הקרדיווסקולאריים המג’וריים לאחר 30 ימים ולאחר שנה אחת היו גבוהים יותר משמעותית גם כן.

אעפ”י ששיעור האירועים היה גבוה יותר בקרב חולים מטופלים באינסולין, התועלת של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים על-פני התערבות כלילית מילעורית נותרה על כנה. לאחר חמש שנים, תוצא הסיום העיקרי של תמותה, אוטם לבבי ואירועים מוחיים בקרב חולי סוכרת מטופלים באינסולין עמד על 32% בקבוצת החולים לאחר התערבות כלילית מילעורית ועל 24% בחולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, הבדל שהיה מובהק סטטיסטית. שיעור הסיבוכים הקרדיווסקולאריים המג’וריים עמד על 25% בקרב חולים לאחר התערבות כלילית מילעורית ועל 16% בקרב חולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, בקבוצת החולים עם סוכרת שאינם מטופלים באינסולין, גם הפעם מדובר היה בהבדל משמעותי.

TCT 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה