Diabetes

מה בין רמות הסוכר בדם ובין התפקוד הקוגניטיבי? (Neurology)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי שונות בערכי HbA1c (Hemoglobin A1cc) במסגרת הטווח התקין עומדת בקורלציה עם התפקוד במספר מבחנים קוגניטיביים ועם הבדלים במבנה ההיפוקמפוס, כך מדווחים חוקרים מגרמניה במאמר שפורסם בכתב העת Neurology.

מדגם המחקר כלל 141 משתתפים בריאים, עם ערכי HbA1c של 5.8% (בממוצע), והחוקרים מצאו כי כל עליה בסטיית תקן בערכי HbA1c לוותה בירידה של 0.18-0.27 סטיות תקן במדדי שליפה מאוחרת, יכולות למידה ומיצוק זיכרון. בנוסף, שינויים אלו נקשרו עם ירידה בנפח ההיפוקמפוס ולעליה בדיפוזיות הממוצעת בהיפוקמפוס כפי שנקבע לפי בדיקות MRI של המוח.

החוקרים גייסו למחקר משתתפים בגילאי 50-80 שנים באמצעות פרסומות ציבוריות בברלין, ללא קריטריוני הכללה ספציפיים למעט מדד מסת גוף של 25-30. הם לא כללו במחקר משתתפים עם סוכרת מסוג 2, מחלה רפואית או פסיכיאטרית מג’ורית שלא טופלה, מחלה נוירולוגית או פסיכיאטרית מג’ורית, ליקוי קוגניטיבי ידוע או צריכה יומית רבה של קפאין, אלכוהול או סיגריות.

המשתתפים עברו בדיקות דם ו-MRI של המוח ומהדורה גרמנית של מבחן Rey Auditory Verbal Learning Test, שכללה משימות הקשורות לשליפה מאוחרת, יכולות למידה ומיצוק זיכרון. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 63 שנים, עם רמת השכלה ממוצעת של 16.2 שנים. כ-20% היו נשאי אלל APOE-epsilon-4, המעלה את הסיכון למחלת אלצהיימר מוקדמת.

ערכי HbA1c בקבוצה עמדו בממוצע על 5.8% והחוקרים מצאו כי שלושת המדדים הקוגניטיביים שנבחנו היו קשורים בקשר מובהק עם ערכי HbA1c בטווח 4.3-6.5%. לכל עליה של סטיית תקן בערכי HbA1c, נרמה ירידה של 0.27 סטיות תקן בשליפה מאוחרת, ירידה של 0.22 בסטיות תקן ביכולות למידה וירידה של 0.18 סטיות תקן במיצוק זיכרון.

החוקרים מצאו כי גיל, מין ונפח ההיפוקמפוס היו כולם מנבאים בלתי-תלויים של היכולת הקוגניטיבית באחד או יותר מהמדדים הללו. הקורלציה בין התפקוד הקוגניטיבי ומדדי היפוקמפוס הייתה אחראית לחלק מהקשר בין תפקוד קוגניטיבי וערכי HbA1c, אך לא לכלל הקשר.

הממצאים הנוכחיים עשויים להביא להבנה טובה יותר של המנגנונים בבסיס ההשפעות של עליה כרונית בערכי סוכר על תפקוד ומבנה המוח, והאינטראקציה בין גורמים אלו.

Neurology 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה