Diabetes

צריכת חלבון פרה לשיפור הבריאות המטבולית (Nutr Metab)

מעדויות אפידמיולוגיות עולה כי צריכת מוצרי חלב מלווה בירידה בשכיחות הפרעות מטבוליות, כאשר עדויות ממחקרים תצפיתיים מעידות כי חלבוני חלב עשויים לסייע במניעת סוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בריאות מטבולית ירודה הינה מאפיין נפוץ של עודף-משקל, השמנת-יתר וזקנה, ומקדימה הופעת סוכרת מסוג 2 ומחלות לב וכלי דם, ומהווה סוגיה חשובה בכל הנוגע לבריאות הציבור. אובדן פרוגרסיבי של האיזון המטבולי מתבטא לרוב בהפרעה בספיגה של פחמימות, חלבונים ושומנים, הבאה לידי ביטוי בירידה ברגישות לאינסולין, איזון לא-טוב של רמות הסוכר והשומנים בדם, בליווי סביבה פרו-דלקתית ויתר לחץ דם.

שינויים פיזיולוגיים שליליים, דוגמת עודף רקמת שומן ויסארלית, הסננת שומנים לכבד, לשרירים ולאיברים אחרים, וסרקופניה או אובדן ניווני של תפקוד ומסת שריר שלד, מעידים כולם על הפרופיל החריג הנ”ל.

נושא Sarcobesity וסרקופניה בחולי סוכרת הופך נפוץ יותר ויותר. בנוסף למנגנונים ישירים אחרים, חלבוני חלב עשויים להביא לשיפור עקיף בבריאות המטבולית ע”י שיפור אובדן משקל הגוף ומסת שומן דרך מנגנוני שובע, תוך שיפור גדילה ותפקוד של שריר שלד דרך השפעות אנאבוליות של חומצות אמינו מסועפות בחלבוני חלב.

חומצות אמינו מסועפות משפרות את ייצור חלבוני שריר, מסת גוף רזה ותפקוד מטבולי של שריר שלד. ההרכב והעיבוד של חלבוני חלב עשוי להשפיע על העיכול, הספיגה, התפקוד והקינטיקה של חומצות אמינו מסועפות, ובאופן זה, יביא לשיפור הרכב חלבוני חלב דרך בחירה ושילוב של הרכבי חלבונים ספציפיים בחלב עשויה לסייע בשיפור הבריאות המטבולית.

Nutr Metab. 2013;10(46)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה