Diabetes

ספקטרוסקופיה על-שם רמן עשוייה לסייע באבחון מוקדם של רגל סוכרתית (Diabetes Care)

שימוש חדש בטכנולוגיה ישנה עשוי לסייע באבחנה מוקדמת יותר של אוסטיאומיאליטיס בחולים עם כף רגל סוכרתית, שמצידה עשויה להוביל לטיפול טוב יותר ואף הפחתת שיעור קטיעות רגליים בטווח הארוך, כך מדווחים חוקרים בכתב העת Diabetes Care.

החוקרים זיהו שינויים מוקדמים בהרכב העצם באמצעות ספקטרוסקופיה על-שם רמן (Ramman Spectroscopy) ב-17 חולים עם אבחנה קלינית של אוסטיאומיאליטיס בכף הרגל, שדרשה התערבות ניתוחית.

החוקרים כותבים כי הנוכחות הייחודית של Dicalcium phosphate dihydrate, המוכר בשם ברושייט, ו-Uncarbonated Apatite קשור באופן ייחודי עם אזורים מזוהמים של העצם. המטרה הינה אבחנה מהירה יותר בסביבת טיפול, בעלות הרבה יותר נמוכה מבדיקות CT או MRI.

החוקרים פיתחו כלי נייד לצד מיטת החולה, המבוסס על Raman Spectroscopy, ששימשה במשך קרוב למאה שנים לשימושים שנעו ממדע החומרים ועד שימושים פרמקולוגיים.

החוקרים בחנו דגימות עצם מהחולים, שישה מהם עברו התערבות ניתוחית לנטילת דגימת ביופסיה מהעצם ו-11 מהם עברו קטיעה של העצם.

מהנתונים עולה כי ברושייט נקשרה באופן ייחודי עם אזורים מזוהמים של העצם. ממצא זה אינו מפתיע, מאחר שברושייט זוהתה בפלאקים דנטאליים, לכן יש מאמרים רבים בספרות הנוגעים לקשר עם זיהום חיידקי על ביופילם.

מעבר לנוכחותה על פלאקים דנטאליים, ברושייט זוהתה בעבר בתנאי מעבדה רק תחת מצבים חומציים כרוניים, דוגמת אבנים בדרכי השתן וכונדרוקלצינוזיס. ביופילם חיידקי עשוי להתפתח בסביבה חומצית הנדרשת ליצירת ברושייט, במקום שהתפתחות ברושייט תנבע כתוצאה מתגובה חיסונית או רימודלינג מוגזם של העצם.

מהממצאים החדשים עולה כי המינרליזציה עשויה לשמש סמן חשוב לסוג הזיהום בעצם בשלב מוקדם, בחולי סוכרת עם אוסטיאומיאליטיס. חשוב לציין כי שינויים אלו בהרכב אינם ניתנים לזיהוי באמצעות בדיקות הדמיה סטנדרטיות או בדיקות היסטופתולוגיות, עובדה המדגישה את חשיבות בדיקה.

Diabetes Care. Published online August 6, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה