Diabetes

עלייה מוגזמת במשקל בשלב מוקדם של ההריון קשורה ליילודים גדולים ושמנים יותר (Obstetrics and Gynecology)


אמהות שהעלו משקל רב בשלבים מוקדמים של ההריון ילדו ילדים גדולים ושמנים יותר, כך עולה ממחקר חדש שפורסם אונליין בג’ורנאל Obstetrics and Gynecology.

היילודים שנולדו לנשים שעלו משקל רב בשלבים המוקדמים של הריונן היו עם BMI ממוצע של 14.5 +/- 1.3 ק”ג למ’2 , בהשוואה ל- 12.6 +/- 1 ק”ג ל מ’2 עבור יילודים של נשים שעלו במשקלן ביתר אך בשלבים מאוחרים יותר של ההריון.  בכתבה במדסקייפ נכתב כי מחקרים קודמים שנערכו בנשים מצאו כי למשקלה של האם השפעה על בריאות התינוק וכי להתרחשויות ואירועים המתקיימים במהלך ההריון השפעה אפשרית על חייו ובריאותו של התינוק גם בטווח הארוך; במקרה זה, החוקרים היו מעוניינים לבדוק את ההשפעה של תזמון העליה במשקל במהלך ההריון על משקל וגודל היילוד.  לשם כך הם גייסו 172 נשים בריאות שהיו בשבוע 16-20 של הריונן. הנשים הקפידו על הנחיות אורח חיים בריא, אך רבות מהן עלו משקל רב במהלך ההריון. החוקרים חילקו את הנשים לארבע קבוצות, על סמך הנחיות הטיפול של המכון לבריאות מ-2009. 33 נשים עלו במשקל באופן תקין במהלך ההריון, 49 נשים העלו במשקלן בצורה מוגזמת בשלב מאוחר יותר של ההריון, 20 נשים העלו במשקלן בצורה מוגזמת במחצית הראשונה של הריונן ו-61 נשים שהעליה במשקל אצלן היתה מוגזמת לאורך כל ההריון.  החוקרים מצאו כי ה-BMI האמהי ההריוני הכללי נקשר עם העליה במשקל במהלך ההריון, עם משקל הלידה של היילוד ועם ה-BMI שלו. גם לאחר שערכו התאמה ל-BMI האמהי בהריון, החוקרים מצאו כי הקשר בין העליה הכללית במשקל של האם ושומן הגוף של התינוק נותר מובהק ססטיסטית .   כאשר הושוו התינוקות שאמותיהן עלו במשקלן בצורה מוגזמת בשלב מוקדם של ההריון עם הנשים שעלו במשקלן בצורה מוגזמת בשלב מאוחר יותר של ההריון, החוקרים מצאו הבדל מובהק ((P < .05 במשקל התינוקות, בשיעור התינוקות שנולדו במשקל של לפחות 4 ק”ג, באורכו של התינוק וה-BMI שלו.  החוקרים ראו הבדלים מובהקים גם כשהשוו יילודים לאמהות שעלו במשקלן באופן מוגזם בשלב מוקדם של ההריון לנשים שעלו במשקלן באופן תקין במהלך ההריון.  באופן דומה, התינוקות שנולדו לאמהות שהעליה במשקלן במהלך ההריון בסך הכל היתה מוגזמת הראו שונות מובהקת מאשר אלו שנולדו לנשים שעלו במשקלן באופן תקין במהלך ההריון או שהעלו במשקלן ביתר רק בשלב מאוחר של ההריון. בנוסף, נרשמו פערים מובהקים גם בקפלי העור.



החוקרים מציינים כי יתכן שהעליה במשקל בשלב מוקדם של ההריון משפיעה בצורה מובהקת על גודלם ומשקלם של התינוקות קשורה לתורשה של מאפייני האם. לדבריהם, במחקר מוקדם נמצא כי גם פערים קטנים יותר במשקל בין ההריונות העלו את הסיכוי ליילודים להוולד גדולים. הם מסכמים כי גורמים סביבתיים הם בעלי תפקיד חשוב בהתפתחות של העובר, וכי רצוי ליישם אמצעים למניעה של עלייה גדולה מדי במשקל בשלבים של לפני ההתעברות או בשלבים המוקדמים של ההריון כדי למנוע השפעה מזיקה על היילודים.

Obstetrics and Gynecology 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה