Diabetes

האם הפרעות שינה מעלות את הסיכון לסוכרת סוג 2? (Diabetes Care)

מחקר חדש מצא כי שינה מופרעת, שעות שינה מועטות ודום נשימה בשינה מהווים גורמים מנבאים למחלת הסוכרת, ללא תלות במצב הנפשי או גורמי סיכון אחרים לסוכרת.

החוקרים העריכו באופן פרוספקטיבי את הקשר בין מאפייני השינה והופעה של סוכרת סוג 2 (לפי דיווח אישי) בקרב משתתפי עוקבת ‘מילניום’ שאחריהם נערך מעקב פרוספקטיבי במשך תקופה של כשש שנים. אחת לכשלוש שנים ערכו החוקרים סקר ואספו מידע כפי שדווח על ידי  המשתתפים לגבי הדמוגרפיה, גובה, משקל, אורח החיים, מאפיינים של שירות בצבא, הרגלי שינה, סוכרת סוג 2 (שאובחנה על ידי רופא) והפרעות הקשורות לבריאות הנפש כפי שהוערכו בעזרת שאלון המטופלים PRIME-MD והגרסה האזרחית של PTSD Checklis.

החוקרים כותבים כי במחקר השתתפו בסך הכל למעלה מ-47,000 משתתפים, שגילם הממוצע היה 34.9, עם BMI ממוצע של 26.0 kg/m2, ושכרבע מהם נשים. במהלך שש שנות המעקב,  התגלו 871 מקרים של סוכרת  סוג 2 (שיעור שנתי של 3.6 לכל 1000 שנות אדם).

החוקרים מצאו כי היארעות של סוכרת היתה גבוהה ושכיחה יותר בקרב המשתתפים שדיווחו על הפרעות בשינה, על שינה של פחות משש שעות בלילה וכן משתתפים עם דום נשימה בשינה (sleep apnea). המשתתפים שדיווחו על היארעות של סוכרת היו גם מבוגרים יותר באופן מובהק, לא לבנים, עם BMI גבוה יותר והיו יותר מועדים לדווח על תסמיני חרדה ופניקה, PTSD או דכאון בתחילת המחקר וכן היו ביניהם פחות חיילים שגויסו ונשלחו למלחמה.

לאחר שערכו את ההתאמות הרלוונטיות, החוקרים מצאו כי הפרעות שינה ודום נשימה בשינה היו שתיהן קשורות באופן מובהק ובלתי תלוי עם היארעות של סוכרת (1.21, 95% CI 1.031.42 ו- 1.78, 1.392.28, בהתאמה).  הם מסכמים כי הפרעות שינה ודום נשימה בשינה מהווים גורם מנבא של הסיכון לסוכרת, ללא תלות במצב הנפשי או גורמי סיכון אחרים לסוכרת.

לתקציר המחקר

Diabetes Care 2013

הערת המערכת : מדובר במחקר תצפיתי, אך מה שיהיה כמובן מעניין וחשוב לבדוק לאור הקשר שנמצא כאן אם טיפול בהפרעות השינה עשוי להוריד את הסיכון לסוכרת לאורך זמן.  

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה