Diabetes

האם יש קשר בין היפוגליקמיה לדמנציה במבוגרים עם סוכרת? (JAMA Internal Medicine)

היפוגליקמיה שכיחה במטופלים עם סוכרת (DM , diabetes mellitus) ועלולה להביא להרעה בתפקוד הקוגנטיבי, כשהפרעות כאלה יכולות בתורן להשפיע לרעה על ניהול מחלת הסוכרת ולהביא לדמנציה. מחקר חדש ניסה לבחון באופן פרוספקטיבי את הקשר שבין היפוגליקמיה לבין דמנציה בעוקבה מבוססת אוכלוסיה. החוקרים מצאו כי במבוגרים עם סוכרת נראית הדדיות בקשר שבין היפוגליקמיה ודמנציה.

במחקר השתתפו 783 מבוגרים עם סוכרת, גילם הממוצע 74, קרוב ל-50% מהם נשים. המשתתפים נבדקו בתחילת המחקר עליו התבססו הנתונים, ב-1997 בבדיקת Mini-Mental מותאמת והגיעו לציונים של 80 או יותר.  אבחון דמנציה נעשה בזמן המעקב על בסיס הנתונים מבית החולים שכללו אשפוז הקשור לדמנציה או שימוש בתרופות הקשורות למחלה. אירועים היפוגליקמיים תועדו גם הם באמצעות מעקב אחר הנתונים מהתיקים הרפואיים בבתי החולים.

החוקרים מצאו כי במהלך 12 שנות מעקב, 61 מהמשתתפים, כמעט 8% , סבלו מאירוע היפוגליקמי, וכ-19% פתחו דמנציה (כ-148 מטופלים). אלו שעברו אירוע היפוגליקמי היו בסיכון כפול לפתח דמנציה בהשוואה לאלו שלא (כ-34% מול כ-17% , P < .001, כשיחס הסיכונים המותאם עומד על 2.1). מטופלים מבוגרים עם סוכרת שפיתחו דמנציה היו בסיכון גבוה לסבול מאירועים היפוגליקמיים בהשוואה למטופלים שלא פיתחו דמנציה (כ-14% מול כ-6%, עם יחס סיכונים של 3.1).

החוקרים מסכמים כי במבוגרים עם סוכרת, נראה כי ישנה הדדיות בקשר בין היפוגליקמיה ודמנציה.

לתקציר המחקר

JAMA Intern Med. 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה